(PressFire.no): Neste torsdag kommer det første «Super Mario»-spillet til mobil.
«Super Mario Run» er navnet, og spillet er en variant innenfor «runner»-sjangeren. Altså vil Mario sprinte avgårde for egen maskin, og du styrer hoppene hans med et fingerklask.
Spillet har tre moduser, hvor den ene er selve spillet (med seks verdener), og de to andre har mer sosiale egenskaper – inkludert en modus hvor du utfordrer venner og kjente til å greie baner på stiligst måte (!).
Nå viser det seg at spillet også implementerer strenge sikkerhetssjekker før du får spilt noe som helst:
I et intervju med Mashable sier serieskaper Shigeru Miyamoto at de kommer til å kreve at du har internettilgang for å kunne spille spillet.
- Sikkerhetselementet er en av grunnene til at vi bestemte oss for å gå for iPhone og iOS først, sier han på spørsmål om hvorfor spillet krever online.
For å være helt klar på det: Med «sikkerhet», så mener du risikoen for piratkopiering?
- Det er korrekt.
Om spillet krever at du har en konstant oppkobling er usikkert, men i det minste må du ha tilgang til verdensveven for å kunne starte spillet.
Miyamoto forklarer videre at de funderte på å ha selve «historie»-delen av spillet (de seks verdenene) tilgjengelig selv uten internett, men at hoppene mellom den modusen og de andre gjorde at oppkoblingen ble vrien, rent teknisk.
Piratkopiering på mobil er et utbredt fenomen, så det er lett å skjønne Nintendos tankegang her.
Utviklerne bak kultklassikeren «Monument Valley» avslørte i fjor at bare 40 prosent av installeringene av spillet deres på iOS var betalt for, mens det for Android var stakkarslige fem prosent.
Altså piratkopierte 60 prosent på iOS, og hele 95 prosent på Android.
«Super Mario Run» kommer altså 15. desember på iOS. En Android-lansering kommer «senere».