Tekken 6

Tittelforsvarer eller utfordrer?

2009 har vært slåssespillenes år på konsoll. Men der spill som «Street Fighter IV» og «King of Fighters XII» har trukket veteranene av sjangeren tilbake til konsollene, har vi savnet en tittel som både appellerer til nykommere og veteraner av slåsspill i like stor grad.

Til førstnevnte gruppe av spillere: Si velkommen til «Tekken 6».

Serien har alltid vært kjent for sin tilgjengelighet. For nybegynnere er det rimelig lett å trykke seg frem til en kombinasjon med slag og spark, mens veteranene har fått enda flere muligheter til å straffe en motstander.

Utviklerne i Namco Bandai har nå gjort spillet enda mer kombinasjonsbasert ved å legge inn en «Bound»-funksjon som fungerer slik at du kan slå motstanderen i bakken, for så å sprette opp og fortsette kombinasjonen din.

Men i noen miljøer klages det over at denne funksjonen gjør at en veldig god spiller kan utgjøre for mye skade med bare én kombinasjon.

I tillegg til «Bound», har utviklerne lagt inn en «Rage»-funksjon som aktiveres når helsen din når en farlig lav verdi. Da gjør plutselig angrepene dine mer skade og ved å få inn en fulltreffer når du er i «Rage»-modusen kan du snu kampen i din favør.

KVALITET I KVANTITET?

I år Namco Bandai lagt inn en egen historiemodus kalt «Scenario Campaign» og lagt til seks nye karakterer, noe som løfter totalantallet opp til 40.

I tillegg har de laget ti baner og de vanlige modusene som «time trial», «survival» og «team battles» er også med.

Arkademodusen går fortsatt ut på det samme som vi kjenner fra før: Vinn mot motstandere og gå opp i gradering.

I spillet er det også lagret «ghost data» som rett og slett er andre spillere som også prøver å oppnå en høyere gradering.

Alt innholdet utviklerne har skviset inn, samt at man må rendre alle karakterene når du skal velge én, gjør at lastetidene blir veldig lange. De kommer når du minst venter det og noen av dem når opp mot 10-15 sekunder. Det er ikke så ille i begynnelsen, men man blir fort utålmodig av å vente mellom hver kamp.

For nye spillere kan dette være et overveldende antall karakterer og det kan være veldig vanskelig å lære og pugge teknikklisten til en karakter.

I tillegg hadde det vært greit å ha en treningsmodus som kunne lære deg de grunnleggende idéene i Tekken-serien og gitt en litt lettere innføring for nybegynnere.

ET DYPDYKK I TEKKEN

Utviklerne har i år fokusert på å gjøre «Scenario Campaign»-modusen så solid som mulig.

Hvis man har spilt de tidligere spillene i Tekken-serien, kjenner man beat-em up-modusen som gikk ut på å velge en karakter og slåsse seg gjennom brett etter brett for å kunne kjøpe opplåsbare gjenstander til karakteren din.

Denne modusen er nå tilbake, men de har valgt å fokusere på nykommerne Lars, en ukjent sønn av sjefen selv, Heihachi Mishima, og den robotiske jenta Alisa. Ved hjelp av et hukommelsestap som Lars får tidlig i historien, prøver utviklerne å forklare historien til Tekken-serien fra begynnelsen av.

Underveis i eventyret deres møter man andre karakterer fra serien og man ender som oftest opp med å slåss mot dem. Som belønning for å beseire en boss, låser du opp denne karakteren og får servert litt bakgrunnsinformasjon fra Alisa sin dagbok.

Det største problemet jeg har med denne modusen er at den fungerer mer som en distraksjon og ikke er så gjennomført som jeg hadde håpet på. Kameraet har vanskeligheter med å rette seg mot fienden du sikter på og selve kontrollsystemet i denne modusen gjør det vanskelig å faktisk treffe til tider.

Historiesekvensene har en tendens til å fokusere for mye på dialoger og for lite på handling. Det blir kjedelig i lengden å se på lange dialoger – og med en tynn historie som i utgangspunktet er for komplisert, er det ikke lett å vite hvem som er slem og hvem som er snill.

DUKKETEATER

I alle modusene tjener man penger til å kjøpe forskjellige gjenstander som du kan sette på karakteren du spiller som.

Det fins et stort utvalg med både klær, hårstiler og rekvisitter, så for de som har samlemani eller liker å kjøre en makeover på favorittkarakteren sin, kan dette være slåssespillet for deg.

Med så mange ulike kombinasjoner av utstyr, kan det fort bli en del timer med bare å samle inn nok penger til å kjøpe de rosa tightsene til Alisa, slik at alt matcher.

Kjennere av serien vil merke at de eldre karakterene ikke har forandret seg mye, mens mange av de nyere karakterene er et friskt pust til karaktergalleriet. Her virker det som Namco Bandai har satset på det trygge og oppdatert lite på de gamle karakterene, men prøvd å overgå karakterdesignet hos de nye utfordrerne.

«Tekken 6» har nok innhold til å holde deg opptatt noen timer. Med selve historiemodusen på rundt fem timer og med hundrevis av måter å forandre utseendet til favorittkarakteren din, er det plenty å gjøre.

Men jeg må si jeg føler meg lurt når det kommer til å tjene penger i spillet. Raskeste måten å tjene penger på, er rett og slett å repetere brettene i historiemodusen til det uendelige.

Lastetidene er et annet irritasjonsmoment som jeg håper kan fikses på ved hjelp av å installere innholdet på harddisken. Sånn det er nå er det for mange og for lange lasteskjermer.

For de som er fans av serien blir dette et hyggelig gjensyn. Én ting jeg er glad for er at historien har blitt mørkere og mer seriøs ved å kaste karakterene inn i tredje verdenskrig. Det passer tematikken bedre og gir en litt bedre karakterutvikling enn det jeg har opplevd i tidligere Tekken-utgivelser.

Men til tross for disse småfeilene kan man ikke gjemme under en busk at «Tekken 6» er et vellagd slåssespill som har klart å ta vare på elementene fra serien som har gjort Tekken så populært. Men under den finpussete overflaten merker man at serien har ikke tatt store steg framover.

For å bli best i slåssespillsjangeren holder det ikke å oppdatere og finpusse, man må også ta sjansen på å prøve noe nytt for å holde seg i toppen.

Men alt i alt er «Tekken 6» definitivt en av utfordrerne til tittelen som årets slåssespill.

NB! Vi har testet «Tekken 6» på Xbox360 (ikke online). Spillet lanseres 30. oktober, og kommer også ut til PlayStation 3. Det slippes også en egen versjon til PSP samme dato.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3