Test av «R.U.S.E.»

Vi har bedrevet lureri og bedrag i betaen til Ubisofts kommende strategihåp, «R.U.S.E.».

8. januar 2010 15:52

Har du noe til overs for strategispill har du garantert holdt et øye med Ubisofts nyeste tittel, «R.U.S.E.», et spill som lover å gi deg en litt friskere og annerledes opplevelse enn den du kanskje er vant med fra strategisjangeren.

I «R.U.S.E.» får du muligheten til å overliste motstanderen ved å fôre dem feilinformasjon gjennom en rekke lurerier og knep – med det endelige målet å tilegne mest poeng fra etablerte forsyningslinjer og krigskampanjer.

FORTROLIGE KONVENSJONER

«R.U.S.E.» utspiller seg mer eller mindre som et konvensjonelt strategispill i sanntid, med mekanikker og elementer lånt fra spill som «Command & Conquer» og «World in Conflict».

Til tross for dette har utviklerne valgt å sette et langsomt og dempet tempo på affæren, noe som får opplevelsen til å minne litt om en turbasert variant på lik linje med brettspillene «Risk» og «Axis & Allies».

Den underliggende faktoren for suksess er uansett forsyningslinjene dine – økonomiske bindeledd mellom basen og resurspunktene du tilegner deg på kartet. De er vitale for å holde en god strøm med penger gående, og dikterer dermed kapasiteten du har til å ruste opp krigsmaskineriet.

Som spiller er det opp til deg å sikre så mange punkter som mulig, parallelt med at du bygger ut basen din, flytter enheter rundt og utvikler ny teknologi.

Disse blodårene blir fort hovedfokuset gjennom en runde. Er du tidlig ute med soldatene dine, kan et velplassert angrep mot de riktige linjene fort bety døden for motstanderen senere ut i spillet.

På grunn av kartets areal er det i tillegg alltid press på å ekspandere, hvor bruk av skog og andre naturlige landemerker gjør det vanskeligere for motstanderen å holde oversikt over hva du faktisk har tilgjengelig av resurser.

Vanligvis er informasjon om andres enheter og bygg begrenset, og med mindre brikkene befinner seg i synsfeltet ditt vil du kun se lokalitet og kategori på hver og en i spill. Siden de samme restriksjonene gjelder for din motspiller, er dette noe du har muligheten til å utnytte grådig gjennom en rekke stilige mekanikker.

SVINDLENDE KRIGSSTIER

Selve knepene du benytter for å lure motstanderen med blir tilgjengelig mellom tidsintervaller gjennom runden, og skiller seg således fra den økonomiske forretningen din.

Knepene har en lang rekke med forskjellige effekter, og mens noen innvirker på eksisterende enheter kan andre fôre motspillere med vrangforestillinger om hva som skjer i felten.

De litt mer interessante effektene lar deg blant annet skjule alle byggene dine i en sektor, gi deg evnen til å se motstanderens handlinger, samt muligheten til å sette opp lurebaser.

Disse visuelle illusjonene kan utnyttes i stor grad under en offensiv, hvor du ikke bare kan forkle infanteriet ditt som tunge tanks, men også få motstanderen til å splitte forsvaret sitt ved å sende listige lokkeduer mot alternative forsyningslinjer.

Det hele presenteres som et strategisk kart i forgrunnen av et klassisk militært strategimøte, med simplifisert grafikk som ellers holder det visuelle rent og oversiktlig.

Betaen var kanskje litt for preget av gamle, fortrolige taktikker mellom spillere, selv om opplevelsen fortsatt føles forfriskende ny – spesielt når kreativitet først slår til, og spillere samarbeider om taktikk.

Det hadde vært moro å se spillet oppfordre mer til kreativt spill, selv om det sannsynligvis kun er et spørsmål om tid før gamle tradisjoner brytes opp, til fordel for de nye resursene spillet promoterer.

Det blir spennende å se om spillere klarer å beherske og verdsette denne litt alternative vinklingen til klassisk krigføring, og for de som presterer å tenke litt ut av boksen vil dette fort kunne bli et av årets mer interessante strategispill.

PS: «R.U.S.E.» utvikles av Eugen Software og utgis av Ubisoft til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 i løpet av første kvartal 2010. PressFire har spilt en multiplayerbeta på PC for å danne oss et inntrykk av spillet, og vi kommer selvsagt tilbake til dette spillet når det nærmer seg lansering.

Se hvordan du kan lure fiendene i denne trailer:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3