Med «Toy Soldiers» har Signal Studios prøvd å gjenskape en forestilling hvor du får tilbud om å reise tilbake for å gjenoppleve barnslige minner om hvordan det var å være general over en oppdiktet, men realistisk slagmark på barnerommet.
Mange vil kanskje kategorisere settingen som romantisk, noe utviklerne har prøvd å promotere med en leken grafisk stil hvor tinnsoldater, opptrekkbare tanks og sprutende plastbiter representerer krigens brutalitet.
Dette spillet markerer forøvrig starten på Xbox 360-kampanjen kalt Block Party, som i løpet av mars måned vil gi oss flere spill på XBLA og til slutt introduserer Game Room.
ANGREP ER DET BESTE FORSVAR
Visuelt sett minner «Toy Soldiers» om en blanding av kommende «R.U.S.E.» og de gamle «Army Men»-spillene, selv om det hele er satt til en mer realistisk og således mindre stimulerende virkelighet basert på 1. verdenskrig.
Som general er oppgaven din varierende basert på om du spiller gjennom kampanjen alene, eller deler slagmarken med en motstander over nett.
Tower defense beskriver uansett konseptet best, uten at utviklerne har fulgt oppskriften helt til punkt og prikke slik vi kjenner denne strategisjangeren.
Har du vært borti titler som «PixelJunk Monsters» eller «Defence Grid: Awakening», er rutinene identiske, hvor du får oppgaven med sette opp en rekke forsvarsmekanismer rundt et nivå, med mål om å forsvare basen din fra stadig økende bølger av varierte fiender.
Selve utfordringen kommer fra å konfigurere forsvaret ditt riktig i henhold til disse fiendetypene som strømmer på, når forskjellige enheter har ulike styrker og svakheter.
Blander du i tillegg inn noen fantastiske nivåer samt spennende kamper mot gigantiske tanks og luftskip, får du en veldig unik opplevelse som imponerer like mye visuelt som spillmekanisk.
SPENNENDE SAMMENSETNING
Hva slags enheter fienden sender din vei blir forhåndsannonsert av en tikkende timer.
Og med pengene du tjener fra hver bølge du har beseiret, får du både ekstra tid og mulighet til å oppgradere eller bytte ut eksisterende enheter.
En ting den utslitte krigssettingen gjør her er å skape en fortrolighet med de involverte elementene.
Har du med andre ord satt foten på en virtuell slagmark fra samme tidsperiode før vil du nok kjapt skjønne logikken i hvordan disse samsvarer med hverandre.
I flerspillermodusen må du håndtere både angrep og forsvar i litt større skala ved å balansere økonomien mellom å etablere forsvaret ditt og investere i automatiserte offensiver i håp om at de trenger gjennom forsvaret til motstanderen.
Akkurat denne delen av spillet føles ikke alt for godt balansert, når spillet har en tendens til å favorisere det vinnende laget. Det vil si: Begynner du først og vinne, vil den økonomiske veksten din i de fleste tilfeller sikre at du vil kunne kjøpe, reparere og oppgradere uten bekymring.
FORSVAR OG ANGRIP I TREDJEPERSON
Den desidert største nyheten i «Toy Soldiers» er muligheten til å ta direkte kontroll over enkelte enheter i nivået.
Her får du gjennom tredjeperson prøve deg bak spakene på både forsvarstårn og mobile kjøretøy.
Føler du at kampen ikke helt går i din favør kan du eksempelvis ta til luften og jevne slagmarken med et bombefly – og samtidig få med deg den utrolig detaljerte og omfattende grafikken på et litt mer personlig hold.
Hele konseptet føles egentlig veldig utro i forhold til en sjanger som er såpass fokusert på rent forsvar, men det funker forbausende godt, spesielt når spillet spinner sjangerne sammen i spennende og varierte oppdrag.
Viktigst av alt utrydder dette momentet mye av den assosierte dødtiden tower defense-spill fort ender opp med, og lar samtidig utviklerne leke seg med musklene som sitter i bakkant av konsollen.
Enkelte av nivåene føles kanskje litt for begrensede i forhold til muligheten du har til å spre og konfigurere forsvaret ditt, men på en annen side fokuserer mange av oppdragene til gjengjeld på det å tilegne seg mer spillerom gjennom offensiver kontra det å eksperimentere defensivt.
Det er utrolig stilig å se hvordan de to idéene blandes sammen i ett spill som sammen skaper en litt annerledes vinkling i en sjanger som ikke vanligvis innoverer i noe særlig stor grad.
«Toy Soldiers» er ingen revolusjon, men det beviser at du ikke trenger å gjøre alt for mye for å revitalisere en oppbrukt idé og gjøre den attraktiv for et publikum som vanligvis ikke ville vært tiltrukket av konseptet.
NB! «Toy Soldiers» ble sluppet på XBLA 3. mars, og koster 1200 Microsoft-poeng som tilsvarer temmelig nøyaktig en hundrelapp.