(PressFire.no): Det er nesten ikke til å tro, men sjørøverspillet «Skull and Bones» lanseres faktisk neste uke.
Spillet har gått gjennom et aldri så lite utviklingshelvete etter at det ble bestemt at det skulle bli langt større enn den første utgaven vi så i 2017 – som da var et forholdsvis enkelt spill der to lag med fem spillere hver skulle slåss på bøljan blå.
I versjonen som kommer neste uke har derimot spillet fått en egen øy å vandre rundt på, samling av quests og generelt mer kjøtt på beinet.
Forrige måned la Ubisoft ut planen for det neste året med spillet, og avslørte at det har både online leaderboards, vil få minst fire oppdateringer og ha tidseksklusive events som skjer.
Det har fått enkelte investorer til å lure på hva greia er – er spillet et «GaaS»-spill, altså et «Game as a Service»? Og hvorfor koster da spillet så mye på konsoll?
Her i Norge koster spillet 599 kroner på PC, 849 kroner på Xbox, mens PlayStation 5-utgaven koster smått utrolige 935 kroner – for standardutgaven. I USA koster spillet 59 dollar på PC og 69 dollar på konsoll.
– Kan dere gi oss grunnen til prisen, spør Brian Fitzgerald fra Wells Fargo i en investorkonferanse.
– Hva var grunnen til at dere gikk for «pay to play», når det kan begrense størrelsen på spillerbasen?
President i Ubisoft, Yves Guillemot, forteller at spillet er et fullverdig spill.
– Det er et veldig stort spill, og vi føler at folk vil se hvor enormt og fullstendig det spillet er. Det er virkelig et trippel ...et kvadruppel-A-spill, som vil levere i det lange løp, sier Guillemot.
Et såkalt «trippel-A»-spill er blitt betegnelsen for de aller mest påkostede spillene på markedet.
Hele greia med «A», «AA» og «AAA»-betegnelsene for spill var tidligere en indikasjon på hvor stort et markedsføringsbudsjett var for et spill, men har i en stund nå blitt mer en betegnelse på kvaliteten til produksjonen av spill.
«AAAA» har derimot blitt en slags satirisk vri på det hele, men det har tydeligvis ikke Guillemot fått med seg.