Valve Software blir ofte spurt når vi får se deres neste spillmotor, som kan avløse Source.
Den nåværende motoren er allrede syv år gammel. Da den kom med «Half-Life 2» i 2004 var den helt i spissen for utviklingen, og siden har den blitt videreutviklet og kjørt samtlige Valve-spill, blant annet «Left 4 Dead»- og «Portal»-spillene.
Den etterlengtede «Half-Life 2: Episode Three» vil nok også kjøre på motoren. Når det kommer vet vi ei, men det er ikke så lenge siden noen mystiske ledetråder dukket opp.
At en syv år gammel kode ligger til grunn for dagens spill har spillsiden BeefJack tatt opp med Chet Faliszek hos Valve.
Akkurat hva han gjør hos Valve er for øvrig et interessant spørsmål. På ValveSoftware.com kan en lese følgende:
«We are all still trying to figure out exactly what it is that Chet does at Valve, but at the very least he occupies office space on the 11th floor as self-proclaimed Mr. Awesome.»
I alle fall forteller han at selskapet før eller siden kommer til å annonsere Source 2, enten som en helt ny motor eller en så modifisert Source at knapt noe gjenstår. Men de nøler litt med å vrake den gode gamle. Ikke helt uten grunn.
- Vi oppdaterer stadig motoren, men uten å bytte den ut, sier Faliszek, og fortsetter:
- For oss har det gjort ting enkelt å beholde motoren, fordi vi kjenner verktøyene.
Det er her dilemmaet ligger. Å skrive en ny motor fra bunnen, betyr at teamet må lære alle triksene på nytt. Inntil de får verktøyene under huden, vil en ny motor i praksis derfor kanskje være et skritt tilbake.
Så akkurat når vi får se deres neste motor, vil tiden vise. Men der er altså grunnen til at de tviholder på den gamle traveren. For utrolig nok holder den jo faktisk mål, etter den bedre delen av et tiår.