Vi har testet «Battlefield 3»!

Imponerte stort på E3-spillmessen i Los Angeles.

9. juni 2011 20:25

LOS ANGELES (PressFire.no): Endelig var det duket for å få noen minutter med «Battlefield 3»! Skytespillet som gradvis har økt appetitten gjennom noen spektakulære trailere og imponerende livedemonstrasjoner. Blant annet den vi var vitne til i San Francisco i forbindelse med GDC-messen tidligere i år, da DICE formelt avduket spillet.

Vi visste på forhånd lite om hva vi kunne forvente da vi benket oss til for en E3-presentasjon. Slike avtaler kan inneholde alt fra en ussel trailer, en relativt engasjerende tale med noen skjermbilder - til livedemonstrasjoner. Og alt i mellom. Men Lars Gustavsson sa innledningsvis at han skulle være kort og konsis, for hadde det ikke vært morsomt å selv teste «Battlefield 3», i stedet for å se enda en power point-presentasjon, spurte han.

Etter å ha guidet oss gjennom alt det grunnleggende, ble vi geleidet inn til naborommet for den aller første henda på-testen. Vi spilte på PC, bare for å ha nevnt det.

NB! Se den ferske multiplayertraileren fra «Battlefield 3» nederst, som består av bilder fra det brettet vi spilte på E3.

- Vi skal lage det beste skytespillet på markedet

Lars Gustavsson (bildet) har ansvaret for multiplayerdelen, og har vært med siden «Battlefield» startet som en prototype for over 20 år siden.

- Jeg er stolt over å stå her i dag og proklamere at vi skal lage det beste førstepersons skytespillet på markedet. Store ord og høye ambisjoner, syns dere kanskje? Men det er slik vi liker det.

- Og for å lykkes med det har vi utviklet vår egen software. Frostbite 2-spillmotoren er utviklet hos oss i DICE, og den leverer den neste generasjons opplevelser på dagens konsoller. Som resultat blir «Battlefield 3» det mest fysiske spillet vi har lagd.

Har du sett traileren, som ble sluppet i forbindelse med Electronic Arts’ E3-pressekonferanse, fikk du se stridsvogner på slagmarken utenfor Teheran. Det er øde landskap, flust av kjøretøy og intens action – akkurat som vi forventer oss fra enspillerdelen.

Hva så med multiplayer? Fra tidligere vet vi at det blir kamper 64 krigshissere i mellom (PC) og 24 til konsoller. Jagerflyene er også tilbake, kunne DICE avsløre da PressFire fikk en slags førpremiere på «Battlefield 3» i Stockholm.

Ingen piknikk i parken

«Battlefield»-serien har, med unntak av «Battlefield: Bad Company» (og oppfølgeren), vært synonymt med kun multiplayer. Men DICE har snekret sammen en historiemodus til «Battlefield 3» - blant annet for å fri til det store «Call of Duty»-publikummet.

Men på E3, bak lukkede dører, er det flerspillerdelen som er det eneste fokuset. Kartet vi fikk teste heter Operation Métro og tar oss med til Paris. Både den tettest befolkede delen av byen og områdene rundt som gir litt mer plass og variasjon i både terrenget og oppdragsstrukturen.

Som navnet indikerer fikk vi også reise kollektivt.

- Alle fire klassene er tilbake, men med små modifikasjoner. De er skreddersydde slik at de er mest mulig effektive i kamp. Assault soldier har fått noen medic-egenskaper. Engineer er utrustet med anti-tankvåpen, men kan også reparere dine kjøretøy. Recon soldier er en snikskytter som også gir deg info fra slagmarken – og til slutt; Support soldier. En ny klasse som er effektiv på slagmarken. Han kan også distribuere ammunisjon, noe du blir belønnet for om du gjør nettopp det, sier Gustavsson.

- «Battlefield 3» fokuserer stort på oppgraderinger og muligheten til å tilpasse utstyret. Vi tillater dere å oppgradere og låse opp mer enn tidligere i serien, men her på E3 har vi forenklet dette aspektet en smule.

Spillmodusen Rush er objektbasert, noe som innebærer at man får varierte oppdrag som ledd i ett større angrep bestående av slike delmål. Russiske spetsnaz-styrker har tatt kontroll over deler av Paris. Vi skal ta turen ned til finansdistriktet for å rydde opp, får vi høre. Det første målet ved oppdraget er å få åpnet opp for forsterkninger fra luften. Russerne har nemlig plassert ut anti-luftvåpen i en park.

Det oppstår skuddvekslinger mens disse våpnene sikres, og vi kan bevege oss videre.

Dette er altså bare ett av delmålene i Rush-mode. Etter å ha fått kontroll over disse russiske anti-luftvåpnene, får vi et nytt oppdrag presentert mens vi regrupperer. Vi skal lenger inn mot Paris sentrum. Det er stor variasjon bare i dette ene oppdraget. Helt ulike miljøer som har egenart og endrer atmosfæren i spillet, sikkert noe som mange vil sette pris på.

Det peneste spillet på E3?

Lys- og skyggedetaljene er helt fantastiske! Spillet mangler sidestykke når det gjelder flere aspekter ved grafikken. Jeg tok meg selv i å bare nyte grafikken og de silkemyke animasjonene som er bygd på «FIFA»-teknologi i noen sekunder, selv om det ikke er taktisk lurt i møtet med spetsnaz-styrker.

Også den økte graden av ødeleggelse, som blir gjort mulig gjennom Frostbite 2, er mildt sagt imponerende – en videreføring av det vi fikk i «Battlefield: Bad Company 2». Du kan skyte i stykker alt du ser rundt deg, men det er gjort på en akkurat passe balansert og subtil måte slik at det ikke føles som du er Hulken. Men om du vil rydde vei med de tyngre våpnene, og rive ned veggen som skiller deg fra fienden – vær så god!

Lyden er også verdt å trekke frem. Den er i særklasse når det gjelder gjengivelsen av våpnene. Men også når du hører variasjonene mens vi skifter beite fra denne parken til t-banen. Ekkoer, rop fra fienden mens de planlegger et mottrekk – og hvordan lydkulissene endrer karakter etter hvert som man skifter miljøer, er det råeste jeg har hørt i et spill.

De amerikanske soldatene beveger seg nå gjennom Metro-stasjonen og ned mot perrongen. Vi baner oss vei gjennom tunnelen, gjennom et utbrent togsett og ned mot det som ble den endelige konfrontasjonen. Russerne har tatt hovedkvarter i Euronext, børsen i Paris. En ny strategi må legges for å lykkes med dette siste oppdraget av Operation Métro. Snikskyttere er aldri en enkel fiende å møte, men da er det greit at vi fikk et tips fra DICE-utviklerne: «Prøv en rakettkaster eller lignende, kanskje det hjelper?».

Det ble avslørt at «Battlefield 3» vil inneholde en team deathmatch-modus, for første gang i denne serien. Med teknologien som DICE sitter på, ville det nesten vært kriminelt å droppe denne til flerspillerdelen, fortalte Lars Gustavsson med et smil. Og selvsagt returnerer Conquest, selve varemerket til serien.

Battlelog er navnet på det som ble beskrevet som en onlineopplevelse, som foreviger alt i og rundt slagmarken. En åpen beta av «Battlefield 3» åpnes i september, kunngjorde EA nylig. Da er det selv mulig å teste det som er det peneste spillet vi har sett så langt under E3.

«Battlefield 3» lanseres til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 den 25. oktober.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3