(PressFire.no): I det siste har vi hørt mye om hvordan YouTubere mottar store summer for å promotere selskaper eller produkter, uten å si ifra til de som ser på. Slik påvirkes mange til å tro at det er meningene til de foran kameraet som kommer frem.
I de verste tilfellene har det vært rene eierinteresser som har ligget til grunn. Nå har det også kommet frem at Warner Bros. har vært med på å snikreklamere for sine produkter.
De har nemlig betalt gode penger for å påvirke kjente fjes på diverste nettsider.
PewDiePie involvert
Det amerikanske konkurransetilsynet (FTC) har dømt Warner Bros nord og ned for måten de håndterte promoteringen av «Middle Earth: Shadow of Mordor» på.
Warner Bros. Skal ha betalt opp mot hundretusenvis av dollar til YouTubere for å få gode skussmål i videoer om spillet.
Blant YouTuberne som blir singlet ut finner vi Felix Kjellberg, bedre kjent som PewDiePie. Hans video om spillet har blitt sett over 3,7 millioner ganger.
Warner Bros. skal ha bedt de som lagde videoer om spillet å være positive, og å ikke nevne noen bugs eller feil med spillet de fant.
Ikke nok å merke i beskrivelsen
Videoer hvor innholdet er betalt av annonsører er som reklame å regne.
Derfor er mye av det FTC legger vekt på er merkingen av videoene, som de mener ikke har vært bra nok. Det er, etter deres regler, ikke nok å skrive i beskrivelsen at dette er en sponset video.
- Konsumentene har en rett til å vite om anmelderne sier det de mener, eller om det er en salgs-pitch, sier en av direktørene i FTC, Jessica Rich.
Warner Bros. skal ha bedt YouTuberne legge sponsortekst nettopp i beskrivelsen – men reglene til FTC sier at det er opp til annonsøren å sørge for at deres reklamer blir merket godt nok.
FTC har gått etter Warner Bros og ikke videoprodusentene som ikke merket videoene sine, ettersom det vanligvis er jobben til FCC – Federal Communications Commission – men de regulerer kun de tradisjonelle mediene.
Dermed er YouTube på mange måter ville vesten for umerket innhold.
FTC skal legge frem kjenningen innen kort tid, hvor de også skal legge frem hva konsekvensene blir for Warner Bros.
Foto: Illustrasjon.