(PressFire.no): Det har vært gratis og uhyre populært til visse bruksområder siden nittitallet, men for mange kunne nok Linux like gjerne kunne vært navnet på en tropisk frukt eller mangelsykdom.
(Det er altså et åpent operativsystem.)
Til tross for den eksplosive veksten blant brukervennlige distribusjoner som Ubuntu og Mint Linux, har dugnadsprosjektet slitt med å bli et reelt alternativ for den jevne bruker.
Blant problemene finner man vaklende støtte for dataspill, som historisk sett har vært svært viktige for å drive brukere til nye plattformer.
- Jeg har hørt fra en del kunder at den eneste grunnen til at de fortsatt har Windows installert, er dataspill. Forhåpentligvis er ikke det nødvendig i fremtiden, krysser Jørgen Tjernø fingrene til PressFire.no.
Sørlendingen har nylig blitt hentet inn for å jobbe med Linux hos dataspillgiganten Valve. De lanserte for kort tid siden Steam, verdens største digitale spillbutikk og -sentral, til det åpne operativsystemet.
I tillegg til en hyllet ballast av klassiske spill som «Half Life»-ene, to stykk «Portal» og «Team Fortress 2», har det Seattle-baserte spillstudioet et nytt, hemmelig våpen med Steambox.
Deres egen utgave av den kommende spillmaskinen skal kjøre på Linux, og har ført to tykke streker under selskapets hengivenhet til operativsystemet fremover.
- På produkter som fortsatt er under utvikling og ikke blitt lansert, er Linux-støtte prioritert på lik linje med Windows, forteller Tjernø.
I fjor kalte Gabe Newell, som stiftet Valve med penger han tjente som trofast og innflytelsesrik programmerer i Microsoft, Windows 8 en katastrofe.
Det markerte på mange måter et skille i amerikanernes prioriteringer.
- Linux har potensial til å være et seriøst alternativ, spesielt siden det ikke har de samme maskinvarebegrensningene som Mac OS X, hevder den norske Linux-eksperten.
Tjernø har funnet sin plass i en arbeidsgruppe som arbeider med å konvertere Valves egne spill til den åpne plattformen. Med tiden skal alle deres spill få Linux-støtte, uten at han kan garantere den samme forpliktelsen fra alle utviklerne av de mange tusen spillene på Steam.
- Akkurat nå fokuserer vi på å overføre våre spill og forbedre verktøyene til å gjøre det. Forhåpentligvis kan vi utvikle dem nok, og gjøre markedet såpass attraktivt, at resten av katalogen blir overført også.
- Vi vil gjøre det så enkelt og smertefritt som mulig for tredjepartsutviklere å lansere spill på Linux, forklarer han til PressFire.
Den slappe spillstøtten til Linux har likevel ikke vært tilfeldig. De store maskinvareprodusentene har hatt Windows- og OS X-drivere som førsteprioritet.
En del tidligere distribusjoner har vært såpass tekniske at det har vært en utfordring å holde dem oppdatert for gjennomsnittlige brukere.
Tjernø mistenker at disse problemene løsner i tråd med at populariteten øker.
- Jeg tror tilgjengeligheten bedres når plattformen har flere brukere. Ubuntu har gjort utrolig store forbedringer der de siste årene. Steam kan forhåpentligvis få flere brukere til Linux, noe som igjen gjør dette til et mer attraktivt marked for programvare- og spillutviklere.
Da Valve eksperimenterte med «Left 4 Dead 2»i Linux for en stund tilbake, samarbeidet de tett med skjermkortleverandører. Etter hvert ble ytelsen adskillig bedre enn på Windows.
- Når det kommer til ytelsen av grafikkdriveren så har det hovedsaklig vært et problem fordi det ikke har vært noen etterspørsel. Vi har sett at så fort vi viste interesse for å kjøre våre spill på Linux, fikk vi utrolig god støtte fra maskinvareleverandørene for å forbedre ytelsen og kvaliteten på disse.
Tjernø mener at moderne distribusjoner som Linux Mint og Ubuntu, sistnevnte deres foreløpige førstevalg til Steam-støtte, er like smidige å installere og vedlikeholde som Windows.
Utfordringene er likevel mange. Siden Linux-utviklingen ikke skjer hos én sentralisert bedrift og inntjeningen er av en helt annen størrelse enn i Apple og Microsoft, har videreutviklingen vært stormfull.
- Problemet med Linux-støtte ligner litt på situasjonen til Android, hvor det finnes utallige kombinasjoner av program- og maskinvare. Det krever relativt store investeringer å sørge for en god opplevelse på alle disse. Linux har ikke den massive utbredelsen til Android, så det er et mye mindre publikum, mener Tjernø.
Ifølge nordmannen, som tidligere har snekret grafikkdrivere til Linux hos skjermkortgiganten NVIDIA, skal tarvelige verktøy være en del av problemet.
- Så langt er det få større institusjoner som virkelig har satset på Linux til spillutvikling, så verktøyene for andre plattformer er mye mer modne. Dette gjør det mye vanskeligere for mindre aktører å gjøre utvikling på plattformen, siden de ofte ikke har råd til å forbedre verktøyene.
Valve lover altså å gjøre sin innsats for å forbedre dem. Samtidig har også andre storutviklere vist engasjement for Linux. Blizzard («Diablo»,«StarCraft) skal visstnok sondere terrenget for Linux-støtte med en utgivelse til operativsystemet i år.
Den samme oppblomstringen ser man andre steder også. Danskutviklede Unity, et høyst populært spillmakerverktøy med større enkelhet enn lignende produkter, omfavnet Linux for en stund tilbake.
Tjernø mener å ha sett større Linux-engasjement blant indieutviklere enn på veldig lenge.
- Det har vært mer bevegelse pá denne fronten i de siste 12 månedene enn noen gang tidligere, hevder han til PressFire.no.
Samtidig er det en kjennsgjerning at Linux-miljøet består av en rekke ulike røster med vidt forskjellige ideologier. Noen ønsker en analog konkurrent til Windows, andre synes all programvare som utgis på plattformen skal ha åpen kildekode og være gratis.
- Det er nok noen som ikke er fornøyde med at slike kommersielle og proprietære produkter lanseres. Forhåpentligvis innser de at i lengden vil det forbedre plattformens kvalitet og utvalg, spekulerer den norske Valve-utvikleren.
Han har tro på at det nyoppdagede engasjementet for Linux kan gagne alle – også dem som styrer unna operativsystemet.
- Det introduserer også mer konkurranse i plattformarkedet, som forhåpentligvis øker kvaliteten til alle alternativene!
Toppbildet er av Steambox-prototypen Piston, og tilhører The Verge/T.C. Sottek. Vi bruker bildet med tillatelse fra dem.