artikkelbilde
Det er 2019 maddafakkas! Mitt navn er Erik Amadeus Von Fossum – og det er tid for et lite tilbakeblikk på året som gikk.

Nå har det sannelig gått tre år siden Jarle «Sweet Baby J» Grindhaug og jeg tok med PressFire og forlot Dagbladet. Det føles mye kortere ut, men tiden flyr jo i godt lag, så det er vel bare naturlig.

Samtidig har PressFire fylt ti år!! Hurra for oss!

Jarle og Kjetil grunnla nettsiden i desember 2008, året hvor Barack Obama ble valgt til president for første gang, året CERN fyrte opp Large Hydron Collider, året hvor «Breaking Bad» hadde premiere og året hvor Marvels kinoeventyr startet med «Iron Man».

(fun fact: selv jobbet jeg som elektriker på den tiden, og anmeldte og skreiv om spill for Dagbladet på siden – jeg tok et heller snedig sidehopp i karrierevalg, kan man trygt si)

Jeg tenkte vi kunne stikke fingeren litt i puddingen og se litt tilbake på året som gikk og hvordan det går med PressFire. Litt fordi vi prøver å være mer gjennomsiktige (og har fått god tilbakemelding når vi har vært det) og litt fordi vi trenger feedback, men selvfølgelig mest fordi vi elsker å skrive om oss selv.

La oss starte med noen damned good news:

 

Flere leste PressFire enn noen gang

Holy snap – 2018 ble en kjempeoppgang i antall besøkende på PressFire!

Sjekk ut oppgangen i prosenter fra 2017 til 2018:


Vi hadde hopp i besøkstall i alle måneder, der mai hadde 73 prosent flere lesere i 2018 enn året før!

Juli var den eneste med (svak) nedgang, men dette har nok litt med at vi så kjempeoppgangen vår startet der i 2017, pluss at «hele» redaksjonen tok ut ferie den måneden. Vi må jo ha litt fri vi også.

Da vi gikk ut fra Dagbladet, hvor vi fikk mye trafikk rett fra db.no, var 100 000 unike lesere noe vi hadde et håp om at vi en dag kunne begynne å drømme om igjen. I disse dager er dette normalen, og en god måned langt over. Det er good shit, og noe vi må minne på oss selv om innimellom.

Vi er ikke hundre tusen prosent sikker på hva oppgangen skyldes, men det at riksmediene ikke dekker spill på en bra måte over tid (eller nesten i det hele tatt) skal nok ha mye av skylden. Folk ønsker tydeligvis å lese om spill!

Uansett: Vi turer bare på med å skrive det vi føler for, så får vi krysse fingrene for at folk fortsatt leser det vi skriver :)

 

Så hva leste folk?

Mange artikler ble godt lest gjennom året, men de fem mest leste artiklene våre i 2018 er som følger:

1: Anmeldelsen vår av «Red Dead Redemption 2»

2: Artikkelen om at Ravn Studio lager en nyversjon av «Flåklypa»-spillet

3: Artikkelen om at en melding kunne «ødelegge» PlayStation 4-maskinen din

4: Artikkelen om de første ryktene rundt PlayStation 5

5: Artikkelen om at Forbrukerrådet ber om redegjørelse fra Nintendo over angivelige brudd på forbrukerloven

Det er litt som forventet at artikler som får fotfeste i sosiale medier og blir delt mye, også havner på topplistene, men det er jo litt deilig å se at anmeldelser generelt gjør det bra lesermessig. Å anmelde spill er avsindig tidkrevende og vanskeligere enn en skulle tro!

Det som sikkert er litt overraskende (spesielt når det er tydelig at viraleffekten har så stor på enkeltsaker) er derimot at veldig lite av den totale trafikken på PressFire kommer fra sosiale medier.

Bare rundt fire prosent (!) av de besøkende på PressFire kommer via Facebook, Twitter osv. Det betyr at de aller, aller fleste enten har bokmerket oss eller kommer via direktespredning av artikler! Omtrent 15 prosent kommer forøvrig fra Google.

Det er ganske digg for oss, for da er vi ikke så avhengig av at algoritmene til f.eks. Facebook (som kan endres uten forvarsel over natten) er på vår side. En sterk dynamisk vekst slik vi ser nå betyr i teorien også at flere vil fortsette å lese PressFire!



Hva var bra i 2018?

1: Vi føler selv vi har blitt bedre på å dekke spill som kulturuttrykk og politikk.

Det siste året har vi fått god kontakt med politikere og andre embedspersoner, vi har blitt invitert til (og dekt) en rekke politiske møter og konferanser hvor spill har vært på agendaen.

Vårt mål er å bli det foretrukne kontaktpunktet når etater og myndigheter har gjort noe innenfor spill, og så langt har vi lyktes bra med det, føler vi.

Generelt ønsker vi å dekke dataspill slik mediet fortjener det, både som underholdning, næring og kultur.

2: Vi har dekket forbrukerrettigheter innen spill godt.

Pushet mot bedre forbrukerrettigheter innenfor spillbransjen blåste stort opp på tampen av 2017, og fortsatte i 2018. Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet har gjort store undersøkelser, og vi har dekt dette godt føler vi. Vi etterprøvde en del av det de påstod, og kom fram til samme konklusjoner. Det førte til at vi ble sitert i Norges offisielle klage til Tyskland for Nintendos brudd på forbrukerlovene i EU. Det er vi stolte av!

3: Vi har også blitt god på å både skrive og publisere meningsinnhold (Jarle påstår jeg liker å være kontrær). Vi følger også opp artikler bra når ny info kommer, føler vi.

Det er også gøy for oss å se at det faktisk blir tatt tak i av andre når vi publiserer rapporter, kommentarer eller andre meninger. Vi ønsker å drive dialogen om dataspill videre, både de gode og dårlige sidene ved det, og det skal vi fortsette med.

4: Kommentarfeltene har blitt mer aktive! Vi har langt flere kommentarer per måned enn året før, og vi føler vi har balansert godt mellom moderering og frislipp.

Men selv om aktiviteten er høyere, betyr det egentlig ikke så mye mer arbeid for oss. De fleste får si det de mener, og vi lar heller folk få diskutere seg «ferdig» enn å stanse prat (så lenge det ikke blir for off-topic) og vi bannlyste svært få fra kommentarfeltene. Vi slettet bare 13 kommentarer i hele 2018 (som ikke var spam), og utestengte kun fem kommentarfelt-ryttere.

5: Vi kjører løs snipp der det er mulig, og det fungerer bra! Vi har alltid prøvd å ikke være så jævlig seriøse hele tiden. Det er dataspill vi skriver om, liksom. Det synes jeg vi har fått til godt også i 2018.

Litt glimt i trusa og vips, så er det litt gøyere å både lese og skrive.

 

Hva kan vi bli bedre på?

1: Flere anmeldelser står øverst på trona her, litt som året før, egentlig. Ressurser må balanseres hardere hos oss nå enn da vi hadde de dype lommene til Dagbladet å støtte oss på, og det har fått utslag i antallet anmeldelser. Vi jobber med det, men økonomien gjør at det er utfordrende. Anmeldelser tar fryktelig (og overraskende) mye tid å lage.

2: Vi kan alltids ha mer featurestoff som flere «Den gangen da»-saker og annet støff. Dette er primært overskuddsarbeid hos oss, som vi tar når det er tid, men lesertall på den typen saker viser at det definitivt er verd å bruke mer tid på.

3: Flere tester av spill som er på vei, og bedre finger på pulsen når det kommer til mindre spill er også noe vi ønsker å bli bedre på.

4: Kjappere utvikling av siden. Vi har endelig fått oppdatert PressFire med SSL-kryptering (altså leveres den via https nå), for eksempel. Målet vårt nå fremover er å få på plass en helt ny PressFire som er bedre på å samle innhold og presentere det lettere for dere lesere (med flere funksjoner vi har ønsket oss).

Og helt sikkert en haug andre ting dere var misfornøyde med - rop ut i kommentarfeltet please!


Økonomi og annonser

Vi skreiv litt om økonomien til PressFire på starten i fjor, om vanskeligheter vi ser i annonsemarkedet og «flukten» annonsører har hatt fra vanlige bannerannonsering – aka det vi lever av!

Fordi shit, vi må jo tjene grunker på dere lesere på en eller annen måte. Det er sikkert ikke sjokkerende nyheter, men sånn er det.

Vi lanserte derfor i januar i fjor en støtteordning for de som ønsket å støtte oss. De som støtter oss økonomisk med noen kroner i måneden får innimellom beta-koder, gratisspill og trekninger av freebies (både spill og hardware).

Dessverre har interessen for dette vært liten, og veldig få har valgt å støtte oss (godt under en tusendel av leserne). Det har nok kanskje litt med at vi har vært dårlige på å «reklamere» for at det er en mulighet, der vi bare sånn sporadisk har delt lenker inn til systemet?

Men vi unner dere som støtter oss en ekstra deilig takkeklem: Dere er nydelige mennesker, alle som én! Vi setter utrolig stor pris på at dere velger å støtte oss :)

Vi solgte likevel annonser på nettsiden til at vi overlevde også 2018, og det er jo bra!

Vi ser ikke en stor endring i framtidsutsiktene for annonsemarkedet. Mange annonsører fokuserer i større grad på content marketing og influencer-sponsing, men økningen i antall lesere vil forhåpentligvis gjøre det lettere å tiltrekke seg annonsører. Hvorfor kjøpe annonser hos en seriøs aktør som kan finne på å skrive noe negativt, når pengene heller kan brukes på bestillingsverk hos en YouTuber uten kritisk sans? Slike ting er utfordrende med tanke på videre drift av PressFire.

Vi kommer for øvrig aldri til å slutte med Acceptable Ads-pushet vårt samme hva, som er retningslinjene våre for annonser her på nettsiden.

Det betyr fortsatt relevante annonser, ikke bråkete drittannonser som blinker og turer og stjeler oppmerksomhet. Det har fungert kjempebra så langt, og vi ser også at flere klikker på annonsene – rett før jul hadde vi en Elkjøp-kampanje som satte rekord i antall klikk!

Vi har fått null (0) klager på annonsene som har vært på PressFire i 2018. Det er veldig kult for oss!

Bråkete annonser skaper banner-blindhet, lite klikk og sinte lesere, mens snille, relevante annonser uten animasjoner/lyd, som forteller klart og tydelig hva greia er fungerer bra for alle parter. Rart det der!


Here's to 2019

Så det var fjoråret for oss. Vi håper du som leser PressFire har fått noe ut av det vi skriver, og vi setter veldig stor pris på at du fortsetter å lese hos oss.

I en tid hvor spill blir mer og mer relevant som underholdning, næring og kultur - hvor over halvparten av Norges befolkning allerede spiller spill aktivt, hvor så godt som alle under 18 år spiller, og hvor forbruket av spill er i ferd med å forbigå andre medieformer i tid brukt - mener vi det blir større og større behov for en uavhengig og sterk presse på feltet. En presse som tar tak i alle fasetter ved spill som kulturuttrykk, næring, politikk, forskning, underholdning og forbrukerjournalistikk, og som hjelper til med å føre dialogen om spill videre.

Det er vårt syn på spilldekning, og slik skal vi jobbe også i 2019.

Som vanlig, si hva du mener i kommentarfeltet, eller send meg en epost direkte på [email protected] om du vil fortelle noe direkte. Vi tar imot både kritikk, tips og gode råd med trampeklapp!