SAN FRANCISCO (PressFire.no): Det var ikke bare journalister tilstede i salen da svenske DICE for første gang viste fram «Battlefield 3» for en samlet presse i San Francisco under Game Developers Conference (GDC) i natt norsk tid.
I salen befant også en rekke prominente spillutviklere seg, de fleste tilknyttet EA. BioWare-sjef Greg Zeschuk var blant dem som var imponert av fremvisningen - men den som var mest åpen om fremvisningen, var Jason West.
For de som ikke kjenner til West, er han en av de to grunnleggerne av spillstudioet Infinity Ward - som har levert to av verdens mest solgte spill, «Modern Warfare» og oppfølgeren. West og hans makker, Vince Zampella, brøt begge i fjor ut av Activisions grep. Det resulterte ikke bare i en omfattende rettstvist, men også i stiftelsen av Respawn Entertainment. De inngikk deretter en publiseringsavtale med EA, og det er det som har brakt West til visningen av «Battlefield 3»:
- Hva kan man si? Det så helt fantastisk ut. Jeg må komme meg inn i denne betaen så raskt som mulig, sa West til PressFire.no etter presentasjonen.
Ettersom Respawn ennå ikke har offentliggjort hva de nå jobber med, er det fristende å komme med følgende oppfølgersvar:
- Noe i nærheten av det dere jobber med om dagen?
- Vel, det er ikke noe jeg kan si så mye om. Dette er DICEs dag, og den skal de få ha i fred.
- Og i morgen?
- Da kommer en ny dag, sier West - og ler hjertelig.
Da PressFire.no nylig fikk se «Battlefield 3» hos DICE i Stockholm, var ikke spillets produsent Patrick Bach i tvil om hvem som var deres største konkurrent.
- I «Battlefield 3» (bildet) kan du ødelegge det aller meste, fra små gjenstander til store bygg. På dette området føler vi at våre konkurrenter belager seg på at spillkjøperne fortsatt befinner seg i 2005, sa Bach den gang.
- Betyr EA Partners-avtalen dere inngikk i fjor at Respawn vil samarbeide med DICE om teknologien, og spillmotoren til svenskene - om dere får sjansen, spør vi Jason West.
- Egentlig ikke, selv om vi i teorien nok kunne ha fått til noe slikt. Men DICE eier sin egen spillmotor. På samme måte som vi også vil ha det med vårt neste spill. Men vi har ikke tatt den telefonen enda, så jeg vet ikke hva utfallet blir...
«Battlefield 3»-produsent Patrick Bach røper derimot overfor PressFire.no at Respawn Entertainment allerede har vist en viss interesse for Frostbite 2-motoren - men lar seg ikke bekymre av potensielle nye konkurrenter innad i EA-miljøet:
- Ettersom det er vi som har laget motoren, vet vi også aller best hvordan den fungerer. De som eventuelt måtte få tilgang på den, må deretter lære seg hvordan de skal bruke den - og det kan fort ta et par-tre år. Da er vi allerede i gang med noe nytt, sa Bach til PressFire.no samme kveld.
Vi slo også av en prat med community-ansvarlig hos Respawn, Abbie Heppe, som de siste dagene på ingen måte har lagt skjul på at studioet er i San Francisco for å hyre inn nye spillskapere - de er tross alt et nystiftet selskap. Hun forteller også PressFire at de nå er i full gang med å bygge hele infrastrukturen som må til før de kan si noe om hva slags spill de kommer til å lage.
- Det kan ta tid før Respawn er klar med en annonsering. Det er for mye som mangler før de kan vise noe som minner om et nytt spill, røpet hun.
- Blir sommerens E3-spillmesse i Los Angeles tidspunktet da vi endelig får vite hva slags spill som kommer fra Respawn?
- Jeg kan dessverre ikke si noe om det nå, men la meg understreke at når disse gutta først bestemmer seg for å si noe, så kommer det til å smelle! Det er slik de jobber. Men jeg kan fortelle én ting, vi kommer til å sette opp en hjemmeside for Respawn om en måneds tid.
Selv sier Jason West at han først og fremst er på GDC for å få med seg mange av foredragene på konferansen.
- Vi har ingen ting å annonsere enda, bare for å ha sagt det. Vi er her primært for å se oss rundt...
- ... og rekruttere?
- Ja, selvsagt. Det er en viktig del av GDC, og vi kommer til å benytte oss av den muligheten.
Parallelt med at DICE forberedte seg på å dra over dammen til San Francisco for å vise fram «Battlefield 3», startet en mystisk «Modern Warfare»-nedtelling – som i første omgang førte til mistanke om at det kanskje var ment som et pek mot Activision og «Call of Duty»-serien.
- Har du hørt noe rundt hva resultatet av denne nedtellingen vil bli?
- Nei, men jeg har snappet opp omtrent fem ulike rykter i løpet av kvelden. Har dere hørt noe om hva dette kan være, forresten, spør Jason West.
For i skrivende stund er det fortsatt et par-tre timer igjen før uret stopper. Vi foreslo følgende scenario for den tidligere Infinity Ward-toppen: Tenk deg om nedtellingen stoppet, og det som åpenbarte seg var et bilde av en advokat, dandert med en Activision-logo?
- Ha-ha, kanskje det er feil av meg å le så mye akkurat nå?
- Det gikk rykter om at det var EA som sto bak. Hva tror du om den slags konspirasjonsteori, som om folka bak Battlefield nå har tenkt å gi Call of Duty en nesestyver?
- Ja, det trodde jeg også, innledningsvis. Men slik jeg kjenner Activision ville de neppe latt nettsiden leve særlig lenge, uten å pusse advokatkorpset sitt på de ansvarlige - om det var tilfelle.
Den forestående rettssaken, mellom Activision og de to tidligere Infinity Ward-toppene som ble tuppet ut av kontorene sine, er berammet å starte til våren. Mai er blitt nevnt som en aktuell måned. Men West mener det kan ta lengre tid før de får løst opp i floken.
- Skal rettssaken ta til i mai?
- Vel, det var planen. Men nå ser det ut som Activision har klart å trenere det hele, slik at det blir utsettelser. Jeg skulle helst sett at rettssaken skjedde i morgen, for å få det overstått. Eller aller helst; ikke i det hele tatt, sier West.