(PressFire.no): Å skulle lage ett nytt Formel 1-spill, som hvert eneste år skal lokke fansen til å kjøpe er en utfordring jeg kan forstå.
Det samme gjelder egentlig å skulle anmelde et nytt Formel 1-spill hvert eneste år, uten å gjengi det jeg skrev i fjor, året før, og året før det igjen.
Dessverre for fansen og heldigvis for meg, byr «F1 24» på nok nytt til å forsvare en ny tekst.
Og da skjønner du naturligvis hvor jeg er på vei. Det er en del nytt her, men det er ikke nødvendigvis av den positive sorten.
La oss nå begynne på innholdssiden.
Spillet inneholder alle biler og baner fra årets sesong. En håndfull av banene har fått en etterlengtet overhaling, slik at detaljene er på plass.
Fint og flott for oss som følger med på årets sesong, som også heldigvis ser ut til å bli mer spennende enn den forrige.
Karrieremodusen, der du kan kjøre hele sesonger, er flott som alltid, og nytt av året er at du faktisk kan spille som en av de faktiske F1-førerne som er med. Altså ikke bare som «deg selv» eller en fantasifigur.
Ikke nok med det: Du kan også velge å kjøre som en av årets Formel 2-sjåfører om du vil det, eller kjøre som en av et knippe klassiske sjåfører fra 90 eller 2000-tallet.
Figurene er også pent modellerte, og det er ikke noe problem å kjenne dem igjen.
Interessant nok det, men det hadde jo vært mye kulere med klassiske Formel 1-biler, men disse har vi ikke sett snurten av siden 2020, og jeg har mast om det i hver anmeldelse siden.
Vi driter vel egentlig i hårsveisen til Charles Leclerc når vi i bunn og grunn er her for å kjøre bil, gjør vi ikke?
Det er også lydopptak med stemmene fra de virkelige sjåførene, noe som gir noe mer innlevelse iblant, men det er ikke mye av det, og det blir jo bare litt krydder.
Gidder du ikke å kjøre tradisjonell sesong, finnes det et vell av andre moduser, for eksempel «F1 World», der du gjennom en rekke forskjellige utfordringer og løp, vinner deler som du kan bruke for å oppgradere bilen din.
For meg som bryr meg om selve sirkuset, blir denne litt uengasjerende. I hvert fall nå på andre året, men den gir jo det hele litt mer spillfølelse, som sikkert kan være positivt i manges bok.
Den «Drive to Survive»-inspirerte historimodusen «Braking Point» er ikke med, men med tanke på at det gikk to år mellom de første sesongene, kommer den nok tilbake neste år.
Ute på banen ser jeg raskt at dette er det peneste «F1»-spillet til dags dato.
Det gjelder både biler og omgivelser. I motsetning til fjorårets «WRC» som benytter «Unreal»-motoren, er det her selskapets egen «Ego»-motor som kjører under panseret, og det funker fint. Bra flyt er det og.
Også bilfysikken – som vi er nødt til å diskutere, og hvor hunden ligger begravet – fungerer fint i starten.
Det føles med en gang som i fjor, og selv om jeg har ønsket meg en komplett overhaling av dette spillet i flere år nå, har jeg erkjent at det nok ikke kommer til å skje på en stund.
Mye av nyhetene ligger i bilfysikken, og det såkalte «dynamic handling»-systemet, som visstnok er hentet over fra «WRC».
Dette satte sinnene i kok allerede før spillet ble lansert, da flere mente at spillet er nærmest uspillbart med ratt og pedaler.
Og jeg tror dem; noen av videoene som ble lagt ut da ser ganske så grusomme ut, der fronten på bilen skyter fart inn i svinger, og kutter «curbs» som ingenting.
Tankene mine streifet innom det famøse «Big Rigs: Over the Road Racing», selv om det er på langt nær så katastrofalt altså.
Nå har Codemasters «F1»-serie aldri vært en ordentlig simulator, men å pisse på dem som har investert litt i bilkjøring på skjerm, er jo ganske krise.
Flere på internett mener feilen ligger i at spillet er lagd for kontroller, og at støtte for ratt og pedaler er lagt til i etterkant.
Jeg har spilt flere av disse spillene med ratt og pedaler før, men i det siste har jeg testet dem med vanlig håndkontroller – og i starten føltes dette spillet som nevnt litt som i fjor.
Det var imidlertid helt til jeg kjørte det side om side med «F1 23» som etter min mening er rimelig solid, også med håndkontroll.
«F1 24» fremstår som mye enklere å traktere med kontroller, enn de tidligere spillene. Dette er sikkert bestemt på et styrerom av de høye herrer. Formel 1 er stor business, og det har ikke blitt mindre etter at Netflix-serien «Drive to Survive» tok av.
Jeg har virkelig ikke noe mot gode arcaderacere. Ei heller blandingen «simcade», der denne serien hører til. Det er en kunst å blande rett, og tidligere mener jeg Codemasters har truffet godt her.
Den samme teknikken ligger i bunn her som i tidligere, men noen grep er gjort. Sikkert for at enda flere skal kunne føle seg som racinghelter.
For eksempel er det nå ganske så lett å hente inn hjulspinn. Jeg er ingen Max Verstappen, og å drifte en Formel 1-bil skal jeg egentlig bare kunne skyte en hvit pil etter, men her lå jeg i ren gatebil-stil flere ganger, stødig hjulpet av Codemasters (eller EA-s hånd).
Det skjer ikke ofte, men mye oftere enn i «F1 23», og det blir helt feil.
Bilene er også mye mer kontante, og det å angripe hårnålsvinger er lett som en plett, sammenlignet med fjorårets utgave.
Det kan selvfølgelig gi mestring for noen, men når det føles ut som om en eller annen digital gud, plutselig gir deg et veiledende dytt i rumpa for å få rotert bilen riktig vei, føles det igjen helt feil.
Eller «off» som man sier på nynorsk.
Men det er ikke det at spillet ikke straffer deg. Av og til blir du overmannet av forferdelig understyring, noe som fint kan skje om man kjører på fire hjul.
Problemet er at her kjenner når det skjer, men skjønner ikke helt hvorfor.
Har man ikke spilt «F1 23» på en god stund er ikke dette noe som vil plage en helt vanlig stuesjåfør med en gang, men det blir akk så synlig om man kjører dem mot hverandre.
Så får det bare være at jeg kjører mye kjappere rundetider i det nye spillet. Det blir liksom ikke like kult da.
Det er visstnok gjort forbedringer med dekkfysikk og liknende, men det andre, nevnt over, gjør at jeg ærlig talt ikke merker mye til det.
«F1 24» er på mange måter ålreit Formel 1-spill isolert sett, og i dagens internett-alder, kan det godt hende at det kommer en kjempeoppdatering som mekker til fysikken om kort tid.
Per i dag er dette imidlertid et spill som prøver å tekkes alt for mange, og dermed etterlater trofaste spillere i grøftekanten.
https://www.youtube.com/watch?v=NnyCWsA6KSI