(PressFire.no): På tampen av fjoråret skjedde det som skulle gi overskrifter verden over: «Tetris» på NES var blitt «rundet» av tretten år gamle Willis «Blue Scuti» Gibson.
Spillet, som i utgangspunktet fortsetter i evigheten, vil – takket være litt gammel kode og begrensinger for sin tid – kræsje etter man kommer til et visst nivå som utviklerne aldri trodde skulle nås.
På mange måter ble speedrun-kategorien av spillet «ferdig» med Gibsons gjennomgang, men det var fortsatt et mål i sikte for de som ville pine seg enda mer.
For om man kommer seg videre uten å kræsje spillet vil det der å nå det absolutt høyeste nivået som kan telles i spillet: 255.
Og om man kommer seg videre fra der vil spillet gå tilbake til nivå 0 – fordi spillet maks kan telle til 255.
Det er akkurat det som har skjedd nå:
Med en modifisert versjon av spillet som ikke kræsjer rundt nivå 155 har 16 år gamle Michael "dogplayingtetris" Khanh Artiaga rett og slett dundret på og kommet seg ikke bare til nivå 255, men langt forbi.
Spillerne kaller konseptet for «Rebirth», siden det hele starter på nytt.
Denne spesifikke versjonen av spillet er spesiell ikke bare fordi den er en av de første versjonene av spillet, men også fordi det er denne som blir brukt i «Tetris»-konkurranser – og er det mest populære av versjonene som speedrunnes i dag.
Men etter hvert som spillerne ble bedre og bedre, dukket taket for hvor langt det var mulig å komme seg opp.
For hver tiende linje som fjernes går hastigheten på spillet opp, og til slutt blir farten rett og slett for stor.
På nivå 29 går spillet så kjapt at du ikke lenger kan bevege brikkene kjapt nok til siden ved å holde inn knappene – og det var for krevende å hamre raskt på knappene over tid.
Nivå 29 ble raskt oppfattet som spillets uoffisielle «kill screen» – altså var det ikke mulig å komme seg særlig forbi dette nivået.
I 2021 kom derimot revolusjonen, som var like enkel som den var genial. Hvorfor trykke ned på knappene når du heller kunne trykke hele kontrolleren opp i fingrene dine?
Ved å legge lett trykk på styrekorset og tromme fingrene på baksiden av kontrolleren kan du doble antallet trykk til godt innenfor det som trengs for nivå 29 og forbi.
Hvor det hele skulle ende var allerede godt kjent: Egne dataprogrammer hadde spilt «perfekte» runder i spillet, og alle visste at spillet kunne kræsje om man kom opp i nivå 155.
Men med en enkel modifisering kan man altså fortsette å spille for alltid, slik Artiaga gjorde.
«Tetris» går litt i stykker når høye nivåer kommer, og på nivå 235 blir ting merkelig: For å komme til neste nivå må man ikke få vekk ti linjer, men hele 810!
Artiaga kom seg forbi også den, og fortsatte spillet over til nivå 0 – og fortsatte så å spille 91 nivåer etter dette.
Han endte dermed på nivå 346, i en runde «Tetris» som varte i mer enn to timer til sammen.
Ikke bare ble han den første til «Rebirth» i spillet, men dro også inn den høyeste scoren noensinne med 29 486 164 – nesten 13 millioner mer enn den forrige rekorden.
– Herregud, det er ikke sant. Det er ikke sant. Det er faktisk over, ropte en sliten Artiaga da han endelig kom seg over til nivå 00 – før han fortsatte i ytterligere 40 minutter.
– Jeg har aldri lyst til å spillet dette spillet igjen, utbasunerte Artiaga etter at maraton-runden endelig var over.
To dager etter deltok han derimot på en månedlig storturnering der han kom seg til finalen.