Min vesle niese lyser opp hver gang hun får øye på den russiske matrusjka-dukken hjemme hos sine besteforeldre. Gleden over å kunne jobbe seg innover i tredokkene, helt fram til den aller minste i midten, falmer åpenbart aldri.
Kanskje er det denne barnslige gleden som gir «Stacking» sin umiddelbare appell. Muligens skyldes det også at en av verdens smarteste spilldesignere, Tim Schafer («Monkey Island», «Day of the Tentacle», «Grim Fandango», «Psychonauts», «Brütal Legend») står bak?
Uansett er det en herlig opplevelse å spille den vesle tredokka Charlie Blackmore - den aller minste dukken i familien - som må ut i verden for å redde sine kidnappede familiemedlemmer.
Spillopplevelsen trekker mange veksler på stumfilmtradisjonen - der alle filmklipp presenteres med tekstplakater - men 30-tallsestetikken går også igjen i både figurer, omgivelser og ikke minst musikken.
Resultatet er rett og slett nydelig, og kler godt resten av spillopplevelsen som stort sett går ut på å løse små og store puslespilloppgaver.
Flere veier til mål
Naturlig nok er en av nøkkelegenskapene du har i spillet evnen til å hoppe inn i andre tredokker - og på denne måten overta deres unike egenskaper. Om du for eksempel skal lure vekk en vakt fra en dør, kan du hoppe inn i en større dukke utformet som en pen jente, og bruke henne til å avlede oppmerksomheten til vakten.
Dette er imidlertid bare en av løsningene - på hver hovedoppgave er det nemlig flere framgangsmåter du kan velge fram til målet.
Dette, kombinert med at du kan utføre en lang rekke småoppgaver rundt i de fantasifulle omgivelsene, sørger for at samlesjuke og nysgjerrige spillere kan få litt mer tid ut av spillet (som ellers kunne blitt betraktet som i korteste laget til tross for at det er et nedlastbart spill fra Xbox Live Arcade og PlayStation Network).
Om du forventer et heseblesende, actionpakket eventyr på linje med det Schafer tidligere har vist at han kan levere, er det godt mulig at du vil bli overrasket av «Stacking» - både positivt og negativt, avhengig av hva du forventer av et spill. Det du her får servert er nemlig noe utenom det vanlige, både spill- og humormessig.
Perfekt sammen med hvilepuls
Det er ingen som holder deg overdrevent mye i hendene underveis, og det er enkelte ting du bare må bruke tid og tålmodighet for å finne ut hvordan du skal tilnærme deg.
Det er få direkte vitser og hysteriske dialoger, i stedet serveres humoren i form av lunefulle hendelser som oppstår som resultat av det du måtte finne på - gjerne i klassisk slapstickform.
Det at spillet ikke alltid viser deg hva du skal gjøre videre - og hvordan (selv om det er et innebygd hintsystem) - gjør at opplevelsen kanskje kan virke forvirrende på noen - spesielt de litt yngre. Om du derimot trenger et fullstendig ufarlig spill som bare skal nytes en dag hvilepulsen er ekstra lav, er «Stacking» et perfekt sted å begynne.
«Stacking» er for øvrig et resultat av Schafers endrede fokus, der hans studio Double Fine i stedet for å bruke lang tid på å lage storspill, nå øser ut mindre spill med langt mindre risiko og utviklingstid. Det er ikke så dumt, kan det vise seg.
Forrige spill, «Costume Quest», var en søt affære som tiltrakk seg mye oppmerksomhet - selv om det også bare var en nedlastbar tittel. Og neste spill ut, Kinect-spillet «Sesame Street: Once Upon a Monster», viser at Schafer ikke er redd for å oppsøke et nytt publikum - denne gangen ganske ungt.
Men la oss likevel krysse fingrene for at Schafer, og hans nyansatte «Monkey Island»-medskaper Ron Gilbert, ikke helt har lagt fra seg planene om et nytt storspill? For er det noen som mestrer den kunsten, er det de to.
«Stacking» koster 1200 Microsoft-poeng på Xbox LIVE Marketplace (en hundrelapp). På PlayStation 3 er spillet litt billigere (85 kroner) – og er du PlayStation Plus-medlem kan du faktisk få kloa i «Stacking» helt gratis! Vi har spilt PS3-versjonen.