(PressFire.no): Gjennom romjula har vi etappevis presentert det vi mener er de beste spillene fra 2014.
Vi tok en liten pepperkake- og gløggpause da det nærmet seg finalen, og avdukingen av dette spillårets aller beste, for å først dvele litt over alt som gikk galt i fjor. Og alle tendensene vi håper det røskes opp i.
Her finnes det altså inspirasjon for nyttårsforsett – uansett om det dreier seg om Ubisofts strategi videre, iveren i bransjen til å fortsette å hamre ut «remakes», eller rett og slett: slippe uferdige spill.
«Bayonetta 2» endte til slutt opp som PressFire-redaksjonens spilldronning fra året som gikk. Men før vi kom så langt i bunken var det en lang rekke andre spill som fikk et konfettidryss over seg.
Hvis du vil fordype deg i «boblerne», titlene som nesten nådde til toppen av pallen, kan du lese deg opp i den komplette 2014-kavalkaden.
NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favoritter.
Sport:
«Pro Evolution Soccer 2015»
Plattform: Pc, PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One.
Utvikler: Konami.
Sportsspillåret var preget av underpresterende storserier. Både «FIFA 15», «NHL 15» og «FM 2015» bidro til dette. Konami disket opp med et comeback i stil med hva vi har fått forskuttert, for nå er endelig «PES» tilbake i målform.
Vår anmeldelse. Se video.
Racing:
«Mario Kart 8»
Plattform: Wii U.
Utvikler: Nintendo EAD Group No. 1.
Det er ikke bare et av de aller peneste til Wii U, men trolig den sterkeste «Mario Kart»-utgivelsen noensinne. Spillet gnistrer, kjører silkemykt og er gjennomsyret av kjærlighet, sammen med en nær perfekt balanse og banedesign.
Vår anmeldelse. Se video.
Flerspiller/online:
«Super Smash Bros.»
Plattform: Wii U.
Utvikler: Sora Ltd.
Gleden av å daske en kompis i fjeset går aldri av moten. Spesielt ikke når Nintendo har skrudd sammen sin maskottdenging så overbevisende. Resultatet er taktisk dypere, og ikke kaotisk møljeslåssing – selv om inntil åtte kan slåss samtidig denne gang (i lokal flerspiller).
Vår anmeldelse. Se video.
Håndholdte/mobil:
«Hearthstone: Heroes of Warcraft»
Plattform: Pc, Mac, iOS, Android.
Utvikler: Blizzard.
Påskeferien i år handlet om alt annet enn fruktskrelling i solveggen for veldig mange millioner. Nettbrettversjonen (Ipad) kom ut i denne perioden, og sysselsatte i stedet fingertuppene i intense kortkamper med ymse «WoW»-helter.
Vår anmeldelse. Se video.
Actioneventyr:
«Bayonetta 2»
Plattform: Wii U.
Utvikler: Platinum Games.
Formidler blendende sensuell action som om det var den mest uanstrengte kunsten i hele verden, og står som et av de mest hyperaktive og energiske spillene gjennom tidene. En fjollete og fargerik boltreplass for hardbarka spillnerder.
Vår anmeldelse. Se video.
Historie:
«Valient Hearts: The Great War»
Plattform: PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One, pc, iOS, Android.
Utvikler: Ubisoft Montpellier.
En gripende fortelling sett fra ulike perspektiv. Blandet med historiske fakta om første verdenskrig og noen spilloppdrag som spinner videre på slike, lærer du en god del også – uten at det føles som en trøtt klassetime.
Vår anmeldelse. Se video.
«Friskeste pust»:
«P.T.»
Plattform: PlayStation 4.
Utvikler: Kojima Productions.
Et markedsføringsknep fra Sony, og samtidig en effektiv demo vi nå vet ikke nødvendigvis vil ha noe med det ferdige «Silent Hills»-spillet å gjøre, men som på egen hånd har skremt oss mer enn noe annet fra spillfronten i år.
Se video.
Oppusningsobjekt:
«Grand Theft Auto V»
Plattform: PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One (pc 27. januar).
Utvikler: Rockstar North.
Bedre enn det andre i rekken av remaster-spill i år. Mye nytt innhold, uansett om du drar ut på tur med børsa og vil utforske litt i naturen, bestige fjelltoppene i Los Santos-omegn, eller har lagt din elsk på å spille i det nye førstepersonperspektivet.
Vår anmeldelse. Se video.
Strategi:
«Hearthstone: Heroes of Warcraft»
Plattform: Pc, Mac, iOS, Android.
Utvikler: Blizzard.
Det digitale kortspillet selv de som ikke har vært kortspillentusiaster blir hekta på. Det er enkelt å lære, men har dybde nok til å overraske de mest lærde. Det er svært engasjerende, og en genistrek at det også har blitt sluppet på nettbrett.
Vår anmeldelse. Se video.
Skytespill:
«Destiny»
Plattform: PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One.
Utvikler: Bungie.
Spillet som er lett å slakte for sine svakere deler, men som vi ikke klarer slutte å spille. I bunn ligger det uansett et svært godt skytespill som virkelig kommer til rette med flere spillere – enten i samarbeid eller i konkurranseform.
Vår anmeldelse. Se video.
Plattformspill:
«Shovel Knight»
Plattform: Pc, Mac, Linux, 3DS, Wii U (til PlayStation 3, 4 og Vita i 2015).
Utvikler: Yacht Club Games.
Plattformspillet er som en tidsmaskin til den tiden da «Metroid», «Castlevania», «Super Mario» og «Zelda» var det aller beste som fantes. Et nostalgisk kjærlighetsbrev til alt som er godt, altså, med herlig retrografikk og -musikk.
Se video.
Rollespill:
«Dragon Age: Inquistion»
Plattform: Pc, PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One.
Utvikler: BioWare.
Rollespillet som overrasket mange. Forventningene var lave etter forrige skuffelse, men dette tredje spillet viste seg å være en rollespilljuvel. Storslått, engasjerende og med så mange fasetter at man alltid har noe å finne på.
Vår anmeldelse. Se video.
Skuffelsen (basert på forventningene):
«Watch Dogs»
Plattform: Pc, PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One, Wii U.
Utvikler: Ubisoft Montreal.
Da «Watch Dogs» ble annonsert i 2012, fikk vi følelsen av en «game changer» med unik mekanikk og grafikk. Resultatet ble helt ok, men ingen revolusjon. Derfor, basert på måten Ubisoft solgte inn konseptet sitt og viste spillet første gang, svarte dette på ingen måte til forventningene som hadde rukket å bygges opp inntil lanseringen til slutt var et faktum – etter noen utsettelser.
Vår anmeldelse. Se video.
Årets beste spill:
«Bayonetta 2»
Plattform: Wii U.
Utvikler: Platinum Games.
Renskåret spillglede som handler om å hylle spill for hva de faktisk er, framfor hva de ofte prøver å emulere eller etterligne. Frontet av den mest ekstravagante og overdrevne spillheltinnen noen gang.
Vår anmeldelse. Se video.
Hvordan har vi kåret de beste spillene fra 2014?
- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire fra 2014-rekka, cirka 20, til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.
- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en ekstra debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.
- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også sterke kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2014.
Du finner alle spillkåringene våre samlet her.