LONDON (PressFire.no): Det tar ikke mange sekundene før vi ser Insomniac Games slik vi kjenner dem aller best.
Dette er gjengen bak blant annet «Ratchet & Clank»-spillene. Nå lager de en av Xbox One-satsningene i høsten.
Valget av utseendet til spillfiguren innledningsvis oppfordrer deg for eksempel å plukke rastafletter – gjerne kombinert med blå pannelugg og musefletter.
«Sunset Overdrive» har ofte blitt beskrevet som «et Tony Hawk med våpen». Limet i den merkelappen holder en stund til. Det er en treffende beskrivelse.
Rundt omkring i Sunset City finner du flust av strømmaster og -ledninger, gjerder og trikkeskinner der du kan «grinde», som i et skate-spill, og samtidig bevege deg i flere etasjer.
Trenger du litt luft og en dytt opp i høyden? Hopp opp på et biltak først, bruk en parasoll og få perspektiv fra høyden.
Fiendene er folk utsatt for den styggeste formen for forgiftning vi har sett på en stund. Alt dette blir forklart tidlig i spillet.
Energidrikken Overcharge Delirium XT gjør de nemlig om til tørste zombier. Det meste tyder på at det er mer enn bare datoen som har gått ut på dette partiet med Overcharge.
Vår mann er så klart en av få som ikke blir smittet.
Denne leskedrikken fortsetter å være en viktig brikke i spillet. Det er dette som er livskilden disse zombie-folka tørster etter.
Det er kanskje litt vanskelig å få tak i hva slags spill «Sunset Overdrive» egentlig er bare ved å se overflaten.
I praksis handler det aller mest om å finne den berømte flyten. Du fyller opp et kombo-meter ved å bytte på å grinde, ta en snartur ned på bakken for å skrense og skli litt, slå eller skyte.
Punkrock dundrer i bakgrunnen og er samtidig en inspirasjon for resten av stilen i spillet.
Våpnene er i tradisjonell Insomniac-ånd temmelig kreative og består av uventede elementer du ikke forventer å se spydd ut av munningen etter å ha nappet i avtrekkeren.
Fyller du opp et kombometer ved å foreta en variasjon av runddansen nevnt over, blir våpnene enda mer allsidige. Og kraftigere.
Starten på «Sunset Overdrive» er forresten tradisjonelt treig når det gjelder hvordan historie og spillmekanikker presenteres.
Det er noen lange kuttscener involvert, og gradvis rulles mulighetene du har i spillet ut – men det er oppstykka og litt uelegant hvordan du skal trenes opp, samtidig med at historien og de viktigste figurene skal presenteres.
Flere spill de seneste åra har blitt flinke til å introdusere spilleren uten å stykke opp. «Sunset» har en langtekkelig og gammeldags tilnærming.
–Dette er Insomniac Games' første Xbox One-spill og et av de viktigste fra Microsoft denne høsten.
Det innfrir nemlig flere kriterier som kanskje har blitt viktigere enn Microsoft selv visste da de nødvendige kontraktene ble underskrevet.
Jakten på helt friske spill, ikke oppfølgere, er jo viktig i starten av en ny konsollsyklus. Sony har jaget indie-scenen og satser på å omfavne fersk, vågal og kreativ ferskvare. Microsoft ser ut til å komme etter.
Vi vet allerede at Xbox One har en massiv «Halo»-pakke på vei og et nytt «Forza Horizon» - titler de snekrer selv. I neste pulje følger blant annet mer «Crackdown», «Halo 5» og mer «Gears of War».
Godt kjente tungvektere, og forutsigbare oppfølgere.
Microsoft trenger virkelig et slikt tilskudd til biblioteket sitt som «Sunset Overdrive» – noe lekent, fargerikt og uten et siffer i tittelen.
At det også tør å tøyse litt med seg selv og alt annet fra popkulturen, er trolig også et pluss, selv om humor kan være vanskelig farvann.
Kun etter få minutter får du en «Breaking Bad»-vits og enda flere spillreferanser.
– Jeg vet hva jeg skal gjøre når jeg ser en rød tønne, for jeg har spilt plenty, sier hovedpersonen i «Sunset Overdrive» tørt når du for første gang får beskjed om hvordan slike eksplosiver kan være svært effektivt mot en gruppe zombier.
Grafikken i seg selv er ikke voldsomt imponerende. Den kan minne om noe fra Xbox 360-biblioteket ved første øyenkast.
Hva er det egentlig da som gjør at dette spillet kommer til den nye Xbox-konsollen? Skalaen og størrelsen på byen er sikkert en forklaring. Det har også flerspillermuligheter. Spillet er åpent og svært, forsikrer utviklerne under denne testen, og lover: «alt du ser kan besøkes.»
Starten er imidlertid relativt trang og begrenset. Spillet åpner seg etter hvert og slipper gradvis taket i opplæringsbiten. Fargerikdommen og løftene om et åpent spill gjør at tankene for eksempel går mot det første «Crackdown».
«Sunset Overdrive» er imidlertid ikke et slikt spill.
Det fokuserer, i hver fall i starten, på disse komboene – en rytmisk lek i et par-tre etasjer og monstermosing mer enn et tradisjonelt åpen verden-spill. Førsteinntrykket er at det scorer mest på stilpoeng, sjarm og friskhet.
Sandkasse-flørten er kanskje ikke så reell, mer en kulisse samtidig som du surfer strømnettet i Sunset City.
«Sunset Overdrive» kommer til Xbox One 31. oktober. PressFire kommer selvsagt tilbake med en anmeldelse nærmere lanseringen.