(PressFire.no): I høst feirer «Football Manager»-folka 20-årsjubileum. Det startet med Paul og Oliver Collyer. Disse brødrene programmerte «Championship Manager ’93» på gutterommet.
Resten er, som det heter, fotball(spill)historie.
Serien har etter hvert blitt et av de mest solgte pc-spillene på markedet, og gir hobbymanagere blod på tann og økt puls hver høst. Om to uker kommer «Football Manager 2013».
Vi fikk vekket Miles Jacobson, studiosjefen i Sports Interactive, til en lang prat om det nye spillet.
Det er noen dager igjen før utviklerne skal være helt ferdige. De sitter fortsatt og jobber for harde livet. Jacobson forteller PressFire at han var våken til tre-halv fire natta i forveien. Han er travelt opptatt med å teste den seneste koden av «FM 2013».
- 20 år… det er ganske utrolig. Hvordan det kjennes? Først av alt gjør det at jeg føler meg gammel, sier Jacobson og ler.
- Det er veldig få i bransjen som klarer å holde det gående så lenge. Rare har klart det, Epic, Blizzard, og oss. Det å overleve så lenge, og det i et selskap som det vi driver, er utrolig. Spesielt om du tenker på at de to grunnleggerne fortsatt jobber her. De første seks-sju som ble ansatt av Collyer-brødrene er i Sports Interactive den dag i dag.
- Vi har klart å holde gruppen samlet, til tross for at vi blant annet gikk igjennom en prosess med Eidos, sier Miles Jacobson til PressFire.
Han refererer til bruddet med Eidos, som forårsaket at dette selskapet fortsatte å lage «Championship Manager»-spill i noen år med andre utviklere. Sports Interactive-folka tok med seg teknologien og alt fotballspillfaglige de hadde opparbeidet seg og meldte overgang til Sega.
Da startet «Football Manager»-æraen, i 2004.
- La oss håpe vi kan fortsette i 20 nye år. Vi er nesten som The Rolling Stones, som bare fortsetter å dra på turné hvert eneste år.
Noen av de største nyhetene i «Football Manager 2013» har vi allerede fått testet i en uferdig versjon. Det som stikker seg frem er at det i tillegg til hoveddelen, den du forventer å finne hver høst, har kommet en del påfyll i menyene.
Blant annet er det nye og spissede måter å spille mot andre på. Og Challenge Mode, da. Dette er små, konsise utfordringer der du for eksempel må prøve å overleve sesongen mens halve laget ditt sliter med skader.
Challange Mode ble først introdusert til mobilversjonen av «Football Manager» i fjor og har ifølge Jacobson vært en suksess.
I fjor sa Jacobson at de gjennom en Steam-aktivisering, der du må logge på én gang for å verifisere at du har kjøpt «Football Manager», klarte å stagge piratene med en uke eller to i forhold til hvordan det har vært før.
Disse ekstra midlene skulle investeres i «Football Manager 2013», sa han den gang til PressFire.
- Hvordan har dere brukt disse pengene?
- Vel, vi har flere hundre nyheter i spillet. Det er et par nye moduser, vi har omarbeidet nettverkskoden fra bunnen av, det er definitivt det mest ambisiøse spillet vi har lagd – og vi har ansatt 14 nye mennesker i løpet av det siste året.
Den opprustede onlinedelen betyr at du kan ta ditt stjernelag, som du nøysomt har bygd gjennom lange økter og med mye kjærlighet, kan utfordre et annet lag fra en venn via Steam. Eller ta opp kampen mot noen du ikke kjenner. Enten i kjappe versus-matcher, eller turneringer med flere lag.
- Jeg gleder meg til å utfordre et par jeg kjenner, men sannsynligvis er jeg nødt til å endre Steam-navnet mitt først, sier Jacobson med et bredt glis som lar seg overføre ganske bra via Skype.
Challenge Mode, altså disse mindre utfordringene der du tar over et lag med et oppdrag om enten å overleve, klare å vinne et trofé med fem ungdomsspillere i førstelaget eller lignende, kom i stand etter at Sports Interactive drev intens fokustesting for å finne ut hvordan de kunne lage en versjon av «Football Manager» til konsollene, forteller Miles Jacobson.
Ut i fra disse undersøkelsene ble det klart at FM Classic, en annen av årets nyheter, var en god idé. Classic-varianten lar deg spille en litt enklere, nedstrippet versjon uten så mye interaksjon med media, trenere eller spillere. Det betyr flere kamper, mindre venting – men der «FM»-følelsen ligger i bunn.
- Jeg ønsket at vi skulle lage spillet til alle konsoller, både dagens og neste generasjon. Vi begynte derfor noen omfattende undersøkelser med 9000 mennesker – både de som ikke har rørt «FM» før og hardcore-fans. Pluss de som befinner seg et sted midt i mellom.
- Vi spurte disse om Classic og Challenge Mode, og sa «dette er noe vi ønsker å lage til konsoller – hva syns dere?». 90 prosent svarte at de likte konseptene, men ikke til konsoller. De ville ha dette til pc og Mac. Dette var noe vi trodde ville bli en flott konsollopplevelse.
- Men kundene våre, sa at de ikke ville ha det.
- Flere av de tidligere «FM»-spillerne sa at de var spesielt interessert i Classic-måten å spille «Football Manager» på. For disse hadde ikke lengre så mye tid til å spille. Dette er noe vi også oppdaget da vi hadde en post mortem-fest etter lanseringen av «Football Manager 2010». Jeg spurte de som hadde jobbet med å lage det hvor mange som hadde spilt etter slippet. Noen av våre mest erfarne utviklere sa da at de rett og slett ikke hadde nok tid.
- «Jeg har fått barn, eller dama mi sier at jeg ikke får lov», var noen av svarene.
- På grunn av slike tilbakemeldinger lagde vi Classic, men vi ønsket samtidig ikke å tråkke hardcore-fansen på tærne. Hoveddelen av spillet er derfor utstyrt med plenty nyheter også.
- Det er grunnen til at jeg mener «FM 2013» er vårt mest ambisiøse spill til dags dato.
Miles Jacobson forteller at de etter annonseringen av «FM 2013» har fått en del krasse reaksjoner fra menigheten av spillere, folk som tror at introduksjonen av Classic-måten å spille på betyr at årets managerspill har blitt dummet ned.
- Enten har disse ikke sett videoen vår eller lest sakene særlig grundig. Vi vil aldri i livet kompromisse med hoveddelen av «Football Manager», sier Jacobson.
La oss snakke litt om et par av endringene i hoveddelen, den seige, langvarige og herlige delen av «Football Manager» som hvert år legger beslag på et utall med timer. Etter vår betatest var det lett å sette pris på hvordan treningsopplegget nå er litt forenklet og ryddet opp i.
Her får du blant annet en ukes- og månedsplan lagt opp på oversiktlig vis. Trening er en viktig del av den virtuelle managerjobben, og i år kanskje noe flere vil forstå og benytte seg av.
- Vi gikk fra et system som jeg designet, sammen med Ray Houghton, et opplegg vi trodde var dypt og grundig. Der kunne du velge om du ønsket et opplegg med five-a-side-fokus for en periode og slikt.
- Men det var egentlig mest «Football Coach», ikke «Football Manager».
- Selv om det var min idé, endte jeg ikke opp med å bruke dette selv mens jeg spilte.
- Deretter gikk vi over til et system som minner mer om noe du finner i et MMO eller i «Civilization». Men vi fant ut at vi slettes ikke bør gå så dypt.
- Jeg brukte en del tid der jeg selv dro på treningsøkter, sammen med fotballspillere. Det var en tøff tid, skal jeg fortelle deg. Virkelig tøff.
- Jeg snakket med folk som jobber med denne idretten, og vi fant ut at det jeg lærte passet bra med en idé et par av folka våre hadde syslet med, sier Jacobson.
- Resultatet er noe som er ganske enkelt å bruke. Vi angrep ikke dette på en måte der vi ønsket noe som var enkelt, men i praksis er det oversiktlig og intuitivt. Jeg tror i år er det første året der mange vil begynne å bruke treningsaspektet i spillet for første gang, sier Miles Jacobson.
- Jeg håper folk bruker den nye treningen. Det er kanskje den mest oversette delen av «Football Manager» de siste årene.
- Men også noe av det viktigste, om du virkelig ønsker å ta laget ditt til de store høydene?
- Ja, helt klart. Spesielt om du ikke er sjef for et av topplagene i Premier League eller i Spania. Det er mindre viktig om du spiller med Manchester United, men veldig viktig hvis du styrer et norsk lag, for eksempel. Det handler om å få maks ut av talentene du har.
- Hvis du er Ole Gunnar Solskjær, da kan du klare å ta laget ditt fra Tippeligaen og ut i Champions League.
Mens vi snakker om Solskjær: Molde-treneren har tidligere fortalt at han har spilt en god del «Football Manager», og at dette har vært en viktig forberedelse før han tok fatt på jobben som fotballtrener. Det finnes en del slike managere som har innrømmet å være «FM»-fans, så den tidligere United-spissen er i godt selskap.
- Det var et av mine stolteste øyeblikk, innrømmer Jacobson om saken der Solskjær snakket om sitt forhold til «Football Manager».
- Han sa noe slikt som at det å jobbe under Sir Alex, og være reservelagstrener for Manchester United, hadde gitt han noe erfaring. Men at han også var temmelig god til å spille «Football Manager».
- Det er mange i denne sporten som liker spillet vårt. I år har vi hatt mer enn 100 fotballspillere som har betatestet for oss, og tilbakemeldingene derfra er åpenbart viktige – men de har også vært meget gode.
- Hva vet du om interessen for «Football Manager» hos Villas-Boas og José Mourinho? Begge har visstnok spilt en del «Football Manager».
- AVB har sagt at han brukte spillet vårt som database mens han jobbet under Mourinho i Chelsea. Jeg ble en gang invitert til et personlig møte med Mourinho, men det ble avlyst mens jeg var på vei dit. Det er synd, for da kunne jeg fått anledningen til å diskutere spillet med ham.
En annen viktig nyvinning som du raskt kommer til å stifte bekjentskap med i «FM 2013», er måten det siste døgnet i overgangsvinduet nå virkelig har slått rot i spillet. Du får valget om du ønsker å følge disse 24 timene ekstra tett, eller bare vil skumme igjennom og bare få servert overskriftene.
Går du i dybden, vil du se flere overganger, mer pågang fra journalister og potensielt klare å kvitte deg med stallfyll før fristen løper ut. Det er en engasjerende måte å fortelle noe om et ekstremt viktig døgn i fotballverdenen, et element som har manglet til nå.
- Dette er noe vi har ønsket å få til lenge, men som først åpenbarte seg mens vi jobbet med FM Classic-modusen. Vi ville at det skulle være noe som var morsomt å spille.
- Er det bare de som går for den fulle transfer-opplevelsen som får full overgangsaktivitet?
- Nei, det er like mye som skjer. Forskjellen er mer interaksjon med presse, der du kan snappe opp rykter, påvirke moralen til dine egne spillere eller bli oppmerksom på et potensielt røverkjøp. Litt som da Daniel Levy i Tottenham snappet opp Rafael van der Vaart. Hvordan klarte Tottenham å få kloa i ham så billig? Levy klarte det ved å vente til aller siste time, og deretter ringe Harry Redknapp med et spørsmål: «vil du ha denne karen som sitter ved siden av meg nå?».
- Slike røverkjøp og situasjoner kan du kanskje oppleve gjennom transfer deadline day i «FM 2013», sier Miles Jacobson til PressFire.
I Stockholm i 2009 satt vi og hørte Jacobson misjonere om «FM 2010». Da nevnte han at Sports Interactive hadde nådd en milepæl med 400 000 ekte spillere og trenere pakket inn i databasen.
- Hvor mange spillere har dere egentlig pakket inn i spillet nå?
- Godt spørsmål. La meg sjekke her...
Jacobson fyrer opp programmet som avslører slikt, ber meg vente i et par minutter mens han bekrefter at de fortsatt har over tusen frivillige speidere i verden, i 51 land, som bidrar med dataen, og...
- 528 797 ekte spillere og trenere har vi nå i spillet vårt, sier Jacobson.
«Football Manager 2013» lanseres til pc og mac 2. november. Men det er mulig å tjuvstarte, nå. En beta har åpnet før helga, tilgjengelig for dem som har forhåndsbestilt spillet.