(PressFire.no): Karusellen går kjapt for de elleve ambisiøse utviklerne i norske Krillbite Studios.
Turen fra annonseringen av deres første storspill til å bli en regelrett indiesensasjon tok et knapt år. Nå har de fått den største tillitserklæringen av dem alle: spillernes tiltro.
I går kveld gikk kronerullingskampanjen for skrekkspillet «Among the Sleep» i boks, tre dager før målet. Spillere fra hele verden har donert over 1,2 millioner for å oppfylle Hamar-kollektivets drøm.
- Det var mye jubel og klemming på kontoret i går kveld, jubler pressekontakt Adrian Tingstad Husby i en epost til PressFire.
Etter to knallsterke førsteuker stagnerte innsamlingen en anelse.
Sluttspurten var likevel effektiv, muligens fordi nordmennene valgte å slippe en gratis prøveversjon av skrekkspillet sitt.
- Vi har sett at andre kampanjer som regel får inn mest de aller første og aller siste dagene, så tørkeperioden på midten var forventet, melder Husby.
Den såkalte alfaversjonen markerte den første gangen «Among the Sleep», hvor du styrer en mørkredd toåring, ble spillbart for alle som vil.
- At innspurten sammenfalte med lanseringen av alfaversjonen hjalp på stemningen. Den viktigste tilbakemeldingen man kan få som spillutvikler er jo at folk som faktisk har prøvd spillet liker det godt! stråler spillskaperen, som mener skryten har gitt dem ny giv mot ferdigstillingen.
- Enormt ansvarInnsamlingen er ikke helt i havn før på lørdag. Nå åpner utviklerne for såkalte «stretch goals», lovnader om nytt innhold hvis de treffer enda høyere summer.
Det første betydelige delmålet er støtte for 3D-spillbrillene Oculus Rift, som vi prøvde med spektakulære resultater sist måned. Da trenger de cirka 120 000 kroner til.
Om de samler inn 30 000 nye riksdaler etter det, skal spillerne få boltre seg i et kommentarspor hvor utviklerne forklarer den kreative prosessen. mens man spiller.
- Vi jobber fortsatt hardt på selve spillet, samtidig som vi planlegger noen flere store nyheter. Vi føler et enormt ansvar for midlene vi har fått inn, som kommer rett fra lommene til folk som har tro på prosjektet, lover pressekontakten.
Vil gjøre det på heltidI motsetning til en del andre prosjekter på Kickstarter, var «Among The Sleep» i prinsippet ferdigfinansiert da de ba om spillernes penger.
Blant annet gjennom den statlige støtteordningen fra Norsk Filminstitutt.
De ferske spillskaperne ønsket heller et økonomisk fundament for å kunne jobbe med spillutviklingen på heltid, noe de mener vil sikre et bedre sluttresultatet og kjappere utgivelse.
- Alt som kommer inn vil gå rett til å frigjøre flere og flere på teamet fra sidejobbene, som igjen betyr mer arbeid og en høyere kvalitet på Among the Sleep.
Med unntak av den tankefylte, munnfullstore fluesimulatoren «The Plan» er «Among the Sleep» Krillbites første ordentlige spillprosjekt. Det gjør det også til en gedigen læringsdel.
- Veien fra annonsering til indiesuksess har vært kort. Hvilke råd har dere til andre vordende norske spillskapere?
- Det har definitivt gått raskt, for to år siden var vi fortsatt studenter alle sammen! Jeg tror det viktigste er å bare starte! Å lage spill i et verktøy som Unity3D, som er det vi bruker, krever praktisk talt ingenting annet enn tid, inspirerer Tingstad Husby.
Han har også noen konkrete råd på lur:
- Start med noen tutorials, og se hvor det går. Ingen erfaring er mer verdifull enn å prøve, uansett om det gikk bra eller dårlig. Vi liker også å jobbe på kreative prosjekter som gjør noe nytt og spennende. At prosjektet vårt skiller seg ut fra flertallet har nok også gitt oss mye, avslutter han.
Om alt går som planlagt, utgis «Among the Sleep» til Windows og OS X i løpet av 2013. Som alltid med Kickstarter-prosjekter, er det greit å utvise forsiktighet.