SAN FRANCISCO (PressFire.no): «Halo 4» er endelig mer enn bare en svevende trailer, eller kun en logo. Spillet ble først avslørt på fjorårets E3-spillmesse med en liten filmsnutt.
Nå vet vi omsider litt mer.
På Microsofts X12-dager i forrige uke, fikk vi den aller første titten på det som utvilsomt er den største og viktigste tittelen til Xbox 360 i år.
Det er heller ikke tvil om at 343 Industries lager et spill bygd for å forsøke å ta markedsandeler fra «Call of Duty», med et høyere tempo i flerspillerkampene enn vi er vant til fra «Halo», og noen større overhalinger. Det blir både som å møte en gammel kjenning når Master Chief snart vender tilbake – og en dyster, mørk historie, ifølge utviklerne.
NB! Se fersk video i bunnen av artikkelen.
Etter å ha gitt ut flere mellomspill av utgivelser etter Master Chief forsvant ut i verdensrommet med en uviss skjebne i «Halo 3» (2007), er Chief nå definitivt tilbake.
Vi fikk se noen snutter fra flerspillerdelen gjennom to av kartene, kalt Warhouse og Wraparaound.
- Dette skal definitivt være «Halo», men spillet skal også få sin egen stemme, insisterte et trekløver fra 343 Industries som var på plass i San Francisco.
Kiki Wolfkill, som godt mulig har verdens aller tøffeste navn, Josh Holmes og Frank O’Connor forklarte.
- Vi ønsker å fornye oss blant annet når det gjelder spillmekanikken. Historien får en mørkere tone, noe som også matcher retningen vi tar resten av spillet, sier Holmes.
NB! Her kan du lese flere saker fra X12.
I fjor på denne tiden av året var Frank O’Connor til stede på tilsvarende event, primært for å skryte av kartpakken til «Halo: Reach», som var aktuell rundt den perioden.
Men det var ingen tvil om at han på dette Microsoft-arrangementet helst kunne tenkt seg å blåse hemmeligheten som først brast på E3-spillmessen noen måneder senere. Måten han snakket på da ga oss utvilsomt følelsen av at «Halo 4» var på trappene.
O’Connor har bakgrunn fra Bungie, spillstudioet som brøt med Microsoft og i stedet inngikk en tiårskontrakt med Activision om å utvikle en ny, hittil uannonsert spillserie. 343 Industries er navnet på avdelingen hos Microsoft som ikke lenger bare har ansvaret for å forvalte seriens mange sideprodukter og lisens-avtaler, som opprinnelig var deres ansvarsområde.
Nå lager de også det neste spillet.
343 har de siste årene hentet inn flere utviklertungvektere og bemannet pultene Bungie tidligere eide. Det burde berolige de mest ihuga «Halo»-fans at Frank tilsynelatende styrer showet, selv om det nok har vært diskusjoner internt rundt «Halo 4»-utviklingen og retningen man skulle ta. I fjor høst sluttet Ryan Payton i jobben sin som kreativ regissør hos 343, og la på ingen måter skjul på at det hadde vært gnisninger og trøbbel.
De to flerspillerkartene vi fikk se på nylig er designet for et kjapt gameplay. Warhouse og Wraparound – som områdene er kalt – bydde på noen særegenheter. Både visuelt og i størrelse. Det ene kartet svever i en sky, og har lyseffekter deretter.
Førstnevnte består av korridorer som er sentrert rundt en stor mech plassert i midten. Disse korridorene kretser rundt i flere etasjer, og vi så konturene av at tempoet vil bli høyt. Wraparound er egnet for færre spillere mens Warhouse er lagd for litt flere, fortalte Josh Holmes.
- Ingen av miljøene er resirkulerte. De er bygd fra bunnen av med et bestemt formål – og er lagd for å passe multiplayer med de ulike modusene vi lager.
Det kommer forresten til å dukke opp en eller annen form for annonsering i relasjon til flerspillerdelen. Sannsynligvis på sommerens E3. Noe som vil være «svært», ifølge 343-folka. Det ble nevnt at det dreier seg om «en ny måte å spille med dine venner på».
Dette nye spillet fortsetter historien fra «Halo 3», understreket utviklerne. Kjenner du serien godt er ikke det noen selvfølge. 343 er selvsagt ikke ute etter å tråkke fansen på tærne og brukte mye tid under sin presentasjon på å formidle nettopp dette.
Det nye i «Halo 4», foruten et kjappere gameplay i flerspillerdelen, handler om å oppdatere enkelte aspekter ved denne serien som startet i 2001, og den gang definerte skytespill på konsoll. En hedersbetegnelse som mange mener «Call of Duty» og andre tok fra «Halo»-serien på et tidspunkt.
Hva kan egentlig differensiere «Halo 4» fra andre spill i sjangeren, i 2012?
- Det er viktig å gi deg som spiller opplevelsen av å være en supersoldat, med ferdighetene og styrken du forventer i den sammenheng, forteller Kiki Wolfkill.
Josh Holmes hiver seg på og forteller at «Halo 4» ikke bare blir en mulighet til å fortelle mer om Master Chief og andre sentrale personer i dette universet.
- Dette som Kiki nevner gir oss en mulighet til å ta serien inn i et spor der vi kan fortelle mer historie. Men det åpner for at vi har valgt en mørkere og mer sofistikert tone for å få til dette.
Med så mye snakk om flerspillerdelen, lurte vi på hvordan 343 har jobbet med å utvikle enspiller- og flerspiller parallelt. Hvordan har teamene delt seg, men likevel jobbet sammen – og hvordan blir egentlig disse to spillopplevelsene i relasjon til hverandre?
- Vi har vært fokuserte på begge opplevelsene fra begynnelsen av, det er åpenbart mye fra de kreative koblingene mellom disse jeg ikke kan snakke om i dag. Men vi har to fulle team som jobber med singleplayer og multiplayer, og mange idéer som deles mellom disse to avdelingene i 343, forteller Josh Holmes til PressFire.
- Spillet bygges under den samme paraplyen. Gameplaymessig er disse to delene av «Halo 4» veldig like hverandre. Det du blir introdusert for i singleplayer vil kunne introdusere deg for nye mekanikker i multiplayer, sier han.
«Halo 4» lanseres til Xbox 360 en gang før jul.