Skjuler dere en ny grafikkmotor, Valve?

Graveglade spillere finner spor av «Source 2».

6. august 2012 11:09

(PressFire.no): Valves Source-motor debuterte gjennom «Counter Strike: Source» i 2004, og har siden vært Seattle-studioets fleksible kanal for så vidt forskjellige spill som «Portal» og «Dota 2».

Grafikkmotoren har vist seg å være svært skalerbar siden den gang, og er i stadig utvikling. Det trenger likevel ikke å bety at den er ment å vare for alltid.

En gjeng nysgjerrige spillere hos Valve Time har funnet flere spor av «Source 2» i kildekoden til selskapets nye videoverktøy.

Avslørende brettverktøy

Spekulasjonene begynte da graving i koden avdekket over 60 referanser til en oppfølgermotor, som på et punkt beskrives som «next gen Source 2».

Gjennom dataekspedisjonene skal de også ha funnet ut at den kommende motoren baserer seg på samme arbeidsrekkefølge som den forrige, og også bruker brettfiler i BSP-format.

Teorien deres underbygges av at en bruker på forumet Facepunch skal ha gravd frem nye bildefiler fra videoverktøyet, som minner om en videreføring av dagens «Hammer»-brettverktøy.

Bevisene er langt på nær sikre nok til å bekrefte eksistensen til den nye motoren. Til gjengjeld har Valve innrømmet at «Source 2» kommer en dag.

Da kan vi nok anta at den har god støtte for Linux, som Valve satser tungt på for øyeblikket. «Half-Life 3» er det derimot ingen spor av.

Illustrasjonsbildet er fra brettverktøyet «Hammer».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3