SAN FRANCISCO (PressFire.no): Giardano Bruno Contestabile fra PopCap brukte sin taletid på Game Developers Conference (GDC) denne uken til å understreke viktigheten av å tilby gratis spill.
Dette høres ikke ut som en solid forretningsmodell, vil mange si.
Men sannheten er at gratisversjoner har nidoblet kjøpelysten for en premiumversjon av samme spill, fortalte han. I dette tilfellet gjelder eksempelet altså suksessen «Bejeweled».
Contestabile kunne også avsløre at Microsoft fikk et tilbud de neppe burde takket nei til. PopCap tilbød nemlig selskapet å kjøpe det første «Bejeweled» for 50 000 dollar. Spillet har senere omsatt for hundrevis av millioner, noe som er en av faktorene bak at EA i fjor bladde opp for å kjøpe PopCap.
På spørsmål om han tror konsollene vil følge etter eksempelet som er satt av blant andre Apple, og tilby gratisversjoner av spill som kan stå på egne bein ved siden av betalversjoner, er ikke Contestabile i tvil. Gratisversjonene genererer rett og slett mer penger, mener han.
Da tenker han ikke på gratisdemoer, som finnes både på PSN og XBLA. Men fullverdige småspill der du slipper å betale om du vil, men der muligheten ligger lett tilgjengelig, selvsagt.
Han tror konsollene vil slå følge med Apple og flere på ett eller annet tidspunkt - men vedkjenner at det forsatt er en vei å gå.
- Sony og Microsoft har åpenbart et annet økosystem enn Apple. Det er mer kontrollert og lukket. Nintendo virker ikke å ha tro på «freemium»-modellen i det hele tatt, sier han, og fortsetter:
- Jeg tror PlayStation og Xbox vil følge etter og tilby noe slikt før eller senere. Kanskje ikke før neste generasjon konsoller. Men kanskje også før det.
Tim Schafers Double Fine har fått mye oppmerksomhet for sin innsamlingsaksjon gjennom Kickstarter. I den forbindelse uttalte han at konsoller ikke lenger har den samme status som for noen år siden, da Xbox LIVE Marketplace fostret kritikerroste indie-spill som «Castle Crashers», «Geometry Wars» og «Braid».
Grunnen er at det ifølge Schafer koster en utvikler hele 50 000 dollar å oppdatere et spill. Enten for å fikse feil eller legge til nytt innhold. Hver utvikler har tre gratissjanser til enten å oppdatere, fikse feileller legge til mer innhold. Etter det koster det 50 000 dollar.
Steam og App Store er langt enklere – og rimeligere for utviklere. Contestabile fra PopCap sa på GDC at noe av hemmeligheten bak suksessen selskapet har hatt, ligger nettopp i å oppdatere hyppig.
- Hver måned oppdaterer vi. Det er helt avgjørende for oss og en avsuksessfaktorene. Det skal være nytt innhold tilgjengelig, både for gratisversjonen og premium-utgaven av «Bejeweled», på App Store.
Contestabile pekte på at det ikke bare handler om at brukerne får noe nytt å gjøre, eller noen nye funksjoner å fikle med. Det er også en motivasjon for å plukke opp spillet igjen når du kanskje ikke har rørt det på en stund. Det er lett å få øye på om spillet trenger en enoppdatering, og deretter sjekke ut hva som har skjedd i «Bejeweled» siden sist.
Spill som ikke (umiddelbart) svir på pengepungen har også inntatt andre plattformer enn mobiltelefonen. Spesielt PC, i form av «free to play»-modellen. Onlinespill som «DC Universe Online» og Funcoms «Age of Conan» har begge økt omsetningen sin drastisk etter de gikk over til modellen.
Contestabile, som på sin side snakker om mobilspill, mener en slik utvikling er helt uvurderlig for bransjen.
- Gratisversjoner av spill til iOS eller Android er helt avgjørende. Det er det viktigste som har skjedd denne bransjen siden man begynte å lage spill, sier han.
- Hvorfor? Fordi det finnes noen milliarder mennesker på jorda som ikke har prøvd et spill før de ble eksponert for dette via en av plattformenesom tilbyr en gratis spillopplevelse. Gjennom Google, Facebook, AppStore eller andre. Så viktig er «freemium»-modellen, sa Contestabile.
Foto: Mikael Lunde